Új korszak kezdődik az ELTE-n a mesterséges intelligencia használatában

Az ELTE hallgatói fórumán Dr. Badinszky Áron, mesterséges intelligenciáért felelős rektori biztos számolt be arról, hogy az MI-használat alapszintű elsajátítása be lesz építve az egyetemi tanrendbe. A jövő technológiájától az ELTE nem akar elzárkózni, inkább támogatni fogja a tudatosan és kritikusan gondolkodó felhasználók képzését.

Október elsején az ELTE Hallgatói Önkormányzata és a rektori vezetés együttműködésével valósult meg a Mesterséges Intelligencia használatának szabályozása az ELTE-n című esemény, az ELTE Múzeum körúti kampuszán, a Gólyavár Mária Terézia termében, ahol hallgatói fórumnak megfelelően hamar kérdezz-felelek alakult ki a résztvevők és az előadó között. Az esemény megálmodója Vedres Szabolcs az ELTE HÖK tanulmányi alelnöke volt. Kezdésként ő köszöntötte a résztvevőket, majd átadta a mikrofont néhány szó erejéig Dr. Juhász Gábor rektorhelyettesnek, aki elmondta, hogy bár sok helyzetben azt érzi, hogy előny, hogy már több, mint harminc éve tanít, de a mesterséges intelligencia megértéséhez nem elég ennyi tapasztalat sem. Kiemelte, hogy fontos a kölcsönös tudásátadás mind az egyetemisták, mind az oktatók oldaláról, de ehhez már szükséges az MI alapszintű megértése is.

Az előadást Dr. Badinszky Áron tartotta meg, a közönség kérdéseire válaszolva, amelyeket a Slido honlapján, anonim módon lehetett feltenni. Bevezetésként összefoglalta az irányelveket az MI szabályozásával kapcsolatban. Elsősorban a felelős és tudatos felhasználók képzését célozzák meg, vagyis hozzáértő tudással és kritikus gondolkodással rendelkező egyetemi polgárok képzésére fordítanak figyelmet. Ezen felül a munkaerőpiaci előny elérése érdekében támogatják az MI térnyerése által létrejött új típusú munkakörök megismerését is. Kiemelte, hogy egyelőre semmi esélye nincs annak, hogy a gépek elvegyék az emberek munkáját, sőt épphogy több munkalehetőséget teremtenek. Beszámolt arról is, hogy az MIT kutatásai szerint, a munkáltatók 90%-ban az emberi tudást részesítik előnyben.

Dr. Badinszky Áron. Tóth Renáta fotója.

Elmondása szerint nem véletlen, hogy az ELTE ekkora presztízzsel rendelkezik: az itt tanulók naprakész oktatásban részesülnek. Bár egyes karokon korlátozottabb az MI használata, de tiltva sehol sincs az ELTE intézményeiben. Kétségkívül hatékonyabbá teszi a diákok tanulási folyamatát, ha például a témakeresésben, az írói blokk oldásában, a szakirodalmak gyűjtésében, a vázlat és a szerkezet kialakításában vagy a nyelvtani hibák kiszűrésében szeretnének az MI-től segítséget kérni.

Dr. Badinszky Áron viszont azt is kiemelte, hogy mik azok a szabályok és követelmények, amelyeket kivétel nélkül mindenkinek be kell tartania a felsőoktatásban résztvevők közül. Először is nem lehet ZH-írás során vagy vizsgákon használni az MI szolgáltatásait, hacsak nem az oktató kezdeményezi azt. Továbbá tilos feltüntetni saját munkaként az MI által leírt produktumot, vagy érzékeny adatokat bevinni a rendszerébe. Minden esetben kiemelt figyelmet kell fordítani az adatvédelemre, és a jogi és etikai keretek betartására is.

Az már nem kérdés, hogy a szakdolgozatok írása közben a legtöbb hallgató használni fogja az MI adta lehetőségeket. Ezért Dr. Badinszky Áron elmondása szerint a felsővezetés arra törekszik, hogy olyan szerzőségi nyilatkozatot vezessenek be a szakdolgozatok megírásához, amelyben minden hallgatónak dokumentálnia kellene majd azt, hogy szakdolgozata megírásánál hol, hogyan és miért kérte az MI segítségét. Ennek feltüntetése karonként eltérő lehet, de egy közös minimumot és maximumot mindenképp szabnak majd ki rá. Szerinte ezekkel a módszerekkel kompromisszumra fognak jutni a hallgatókkal, ugyanis ha megtiltanák az MI-használatot, képtelenség lenne száz százalékosan bizonyítani, hogy valóban alkalmazták-e azt a diákok, mert még nem annyira fejlettek az MI-detektáló szoftverek, hogy mindig támaszkodni lehessen rájuk a plágium kiszűrésében. Bízik abban, hogy a diplomára vágyók saját szellemi termékeiket igyekeznek kiadni a kezük közül, hiszen a későbbiekben is elengedhetetlen lesz az emberi kreativitás és a humán intelligencia. A rektori utasítást ezzel kapcsolatban nagy valószínűséggel októberben írják alá és ekkor kerül majd hatályba. Természetesen tekintettel lesznek az esetleges hibákra, amelyeket a hallgatók vétenek, ami egy új szabályozás esetén elkerülhetetlen. Ha valaki még nincs teljesen tisztában az új szabályokkal, és véletlenül elmulaszt valamit, akkor sem lesz nagy baj, a jogi következmények megállapítása fokozatosan, a hiba súlyosságával arányosan fog történni.

Tóth Renáta fotója.

Miután véget ért a bevezetés, jöhettek a kérdések. Az egyik résztvevő arról érdeklődött, hogy terveznek-e a jövőben Copilot vagy OpenAI előfizetést biztosítani az egyetemisták számára. Dr. Badinszky Áron válaszában elhangzott, hogy a Copilot vállalati környezetben optimalizálja a működését, így előfizetés nélkül is teljesen jól funkcionál, az OpenAi használata pedig nagyon drága lenne. Volt, aki kifejezte aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy azokat, akik nem szeretnének igénybe venni ilyen technológiákat, érheti-e hátrány innentől kezdve. Válaszában Badinszky biztosított mindenkit arról, hogy semmiképp nem fogja hátrány érni azt, aki elzárkózik ettől, hiszen az oktatók mindig az emberi munkát fogják előnyben részesíteni. „Arra törekszünk, hogy kiegészítő funkcióként és egyszerűsítésként használják a hallgatók a mesterséges intelligenciát, és ne a saját tudásuk helyettesítőjeként.”

Felmerült az a probléma is, hogy ha valaki nagyon pontosan fogalmaz, és az oktató megkérdőjelezi az írás hitelességét, emiatt pontlevonás érheti-e a hallgatót. Badinszky válaszában kiemelte, hogy „etikai elvek mentén kell minden egyetemi polgárnak gondolkodnia”, szerinte őszinte kapcsolatokat kell egymással kialakítani, és azzal a szemléletmóddal kell gondolkozni, hogy a legtöbben a tudás megszerzése és elsajátítása miatt tanulnak az egyetemen, ezzel az attitűddel pedig nem plagizálnak. Ha valaki mégis, akkor az ki fog derülni a vizsgákon vagy a mentorral való kommunikáció során előbb-utóbb. Hozzátette, hogy ha mégis ilyen félreértés történne, akkor vannak jogi keretek, fellebbezhetnek a hallgatók, ezután pedig eldől, kinek volt tényleg igaza. Felmerült az is, hogy az MI folyamatosan változik, így a belőle készülő tananyagot lehetetlen lesz naprakésszé tenni. Dr. Badinszky Áron szerint az ELTE erre a legjobb alapanyag, mivel itt van az egyik legjobban digitalizált oktatás Magyarországon. Ők is tudják, hogy nem lehet tartani teljesen a ritmust az MI fejlődésével, viszont nem a technológiai képzés a fő feladat, hanem az általános igazságokra és a felelős használat bemutatására való törekvés, ezek pedig akkor sem változnak, ha a modell fejlődik.

Tóth Renáta fotója.

Az MI támogatása az ELTE közegében azért fontos, mert már most átszövi az egész világot és a jövő alakításában is kulcsfontosságú tényező lesz. A technológia kritikus használatára képes hallgatók mindenképp előnyben lesznek azokkal szemben, akik csak felületesen ismerik az MI-t. A nyelvi modellek tudatos alkalmazása növelheti a munkavállalók produktivitását is. A hallgatók, pedig kezelhetik az MI szolgáltatásait tanulási asszisztensként vagy segítséget nyújtó társként a nehezebb helyzetekben.

Galériánk az MI hallgatói fórumról ide kattintva érhető el.

Kiemelt kép forrása: Tóth Renáta fotója.

Author

  • Mága Zsanett

    Sziasztok! Zsani vagyok, az ELTE kommunikáció-és médiaszakos hallgatója. Nagyon szeretem közösségünk, úgy érzem teljesen megtaláltam a helyem itt mind a szaktársakkal, mind a tanárokkal. Specializációként az újságírást választottam, mivel a célom, hogy oknyomozó riporterként dolgozzak a későbbiekben. Egyetemi tanulmányaim megkezdése előtt a kedvenc tantárgyam a nyelvtan és az irodalom volt, így az írás sosem állt tőlem messze. Továbbá nagyon szeretek nyelveket tanulni, ezért az angolon kívül japánt és olaszt is tanulok.🤗 Ezen kívül tudni lehet rólam, hogy keveset töltöm otthon az időt, szeretek pörögni és különböző eseményeken résztvenni. Legjobban koncertekre, és fesztiválokra szeretek járni az életemben, ezért is a nyár a kedvenc évszakom. ☀️

    View all posts

Mága Zsanett

Sziasztok! Zsani vagyok, az ELTE kommunikáció-és médiaszakos hallgatója. Nagyon szeretem közösségünk, úgy érzem teljesen megtaláltam a helyem itt mind a szaktársakkal, mind a tanárokkal. Specializációként az újságírást választottam, mivel a célom, hogy oknyomozó riporterként dolgozzak a későbbiekben. Egyetemi tanulmányaim megkezdése előtt a kedvenc tantárgyam a nyelvtan és az irodalom volt, így az írás sosem állt tőlem messze. Továbbá nagyon szeretek nyelveket tanulni, ezért az angolon kívül japánt és olaszt is tanulok.🤗 Ezen kívül tudni lehet rólam, hogy keveset töltöm otthon az időt, szeretek pörögni és különböző eseményeken résztvenni. Legjobban koncertekre, és fesztiválokra szeretek járni az életemben, ezért is a nyár a kedvenc évszakom. ☀️

Ajánlott cikkek