Idén április 28. és 29. közt rendezi meg immár hagyományossá vált hallgatói konferenciáját egyetemünk több karához is köthető szakkollégiuma VIII. Illyés Multidiszciplináris Konferencia címen. Erről, a konferencia szervezéséről és a hallgatói előadásokról kérdeztük Schütz Brúnó szakkollégistát, az esemény egyik szervezőjét.
Ha egy hosszú mondatban kellene összefoglalnod a konferenciát, mi lenne az?
Mivel a tehetség fogalma sok szinten és értelmezésben, előadásokban és magában az előadók, a hallgatók személyében, azaz kérdésként, kinyilatkoztatásként és felkiáltójelként is megjelenik, ezért a konferencia számomra azt az üzenetet hordozza, hogy ez mindannyiunk inge, vegyük hát magunkra!
Mi a célod a konferenciával? Kiket célzol meg, milyen változást szeretnél elérni?
Az Illyés Szakkollégium számára több szempontból is fontos lehet ilyen konferenciákat szervezni: egyrészt szeretnénk a segítő szakmákhoz, lélektanhoz kapcsolódó szakmai perspektívánkat tágítani, s mindig újabb és újabb, társadalmilag is releváns kérdésekről gondolkodni. Másrészt természetesen népszerűségünket is növelheti, ha minél több hallgató és szakember, különböző személyiség fordul meg az eseményeinken, hiszen mind azt szeretnénk, hogy Szakkollégiumunk a gyógypedagógia, neveléstudomány és pszichológia országosan elismert műhelye legyen, illetve azzá váljon.
A tehetség témája, azt hiszem, specifikusan is kiemelkedő minden segítő szakmában tanuló és dolgozó ember számára, hiszen egyrészt összhangban van azzal az emberképpel, miszerint minden emberben ott rejlik a különlegesség, a valami iránti adottság, amelyet megfelelő kíváncsisággal, szeretettel és környezettel elő lehet csalogatni. Névadónk, Illyés Sándor egyik leghíresebb mondata is erre utal:
„Mi emberek különbözőek vagyunk, de emberi minőségünkben egyenlőek.”
Másrészt külön érdekes e kérdésről akár jelen társadalmunk és az oktatás különböző színterein gondolkodni, így erre az ívre (is) szeretnénk felépíteni a konferenciánkat.
Van olyan előadás vagy workshop, aminek kihívást jelentett a szervezése? Vagy olyan, amit különösen vársz?
Még nem minden részletet oszthatok meg, azonban egytől egyig olyan programokkal készülünk, amelyek szervezése izgalmas, de kétségtelenül kihívásokkal teli. Mivel törekszünk arra, hogy többfajta területtel foglalkozó és többféle emberi, szakmai háttérből, tevékenységi körből érkező személyt hozzunk össze a konferenciánkra egy-egy beszélgetés (akár vita) erejéig, az időpontoknak és egyáltalán ennek a szerteágazásnak a koordinálása kétségtelenül nem könnyű feladat. Beszélgetést szervezünk a tehetséggondozás kérdéseiről a közoktatásban, illetve a felsőoktatás színterén is, több neves résztvevőnek (pl. magának a Szakkollégiumi Mozgalomnak) a képviseletével. A művészeti, kifejező jellegű tehetségről is szeretnénk (akár előadóművészeti) alkalmat létrehozni, míg a tehetség tudományos, pszichológiai megközelítésével kapcsolatban például Mérő László professzor úr vállalta el felkérésünket egy nagyon izgalmasnak ígérkező előadásra.
Ezen kívül, ahogyan a közösségi médián is hirdetjük, külön szakaszt szentelünk a hallgatói előadásoknak is. Ebben nyilván örök kihívás, hogy vajon lesz-e elég belőlük, meg tudjuk-e teremteni azt a szekcióbeosztást, ami mennyiségben és szakmai ívében is a legjobban támogatja minden előadó fejlődését, és hogy tényleg olyan visszajelzést kapjanak, ami fejlesztheti előadásukat, elképzeléseiket.
Ezeket természetesen mind különösen várom, emiatt is biztatok minden hallgatót, hogy jelentkezzen saját kutatásával, tudományos munkájával a konferenciánkra!
Milyen hallgatói előadásokat vártok?
A hallgatói szekciók különösen jól beleillenek a konferenciánk témájába, és ez egy személyes ötletem, amire utólag büszke vagyok: az esemény és fent is említett tematikus programjai a tehetségről, tehetséggondozásról szólnak, ennélfogva a hallgatói előadások (bár témájukban nyilván a legkülönbözőbbek) önmaguknál fogva, az előadójuk személye által a gyakorlatban utalnak a tehetségre. Hiszen azok a hallgatók, akik eljönnek hozzánk előadni saját kutatásukat, tudományos munkájukat, az érdeklődők számára mutatják meg a tehetségüket.
Bármilyen témában várunk hallgatói előadást, amelyet a szerzője érdemesnek tart a megosztásra, és az esetleges visszajelzések által szeretné előadói, illetve tudományos képességeit fejleszteni. Én is végeztem, illetve jelenleg is végzek saját hallgatói kutatást, így pontosan el tudom képzelni, milyen sok különböző gondolat, további sikerek vagy akadályok kérdése kering ilyenkor az emberben saját tevékenységével és egyébként (akár szakmai) jövőjével kapcsolatban.
Épp ezért minden olyan lehetőséget hasznosnak tartok, ahol ezzel kapcsolatban lehet eszmét cserélni és tapasztalatokat megosztani. Az OTDK éve ráadásul különösen hasznos lehet erre, hiszen többfajta színtéren is meg lehet osztani a legkülönbözőbb tudományos munkákat.
Mindenkit sok szeretettel várunk a tematikus programokra, kerekasztal-beszélgetésekre és hallgatói előadásokra! Szóljon ez a két nap tehetséges előadókról és tehetséges hallgatóságukról egyaránt!
A konferencián való előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció határideje: 2023. március 15. éjfél. Az előadói regisztrációs űrlapot ezen a linken éritek el.
A kiemelt kép a konferencia Facebook-eseményének borítóképe