Mi, emberek, vágyunk az elismerésre – ez lehet egy kedves szó vagy akár egy ölelés, azonban díjat kapni egy olyan területen, ahol szorgosan tevékenykedünk, az egyik legmegtisztelőbb formája az elismerésnek. Október 7-én, 20:00-tól már ötödik alkalommal találtak gazdájukra a Honthy-díjak.
A színháztudomány területén kiemelkedő teljesítményt nyújtóknak évről évre számos díjat adnak át. A Jászai Mari-díjat például 1953 óta ítélik minden év rendkívüli tehetségének. A Kaszás Attila-díjjal 2008 óta jutalmazzák azt a művészt, aki színészi munkássága mellett jelentős szerepet vállalt a társulaton belüli közösségépítés terén. Számos zenés-színházi díjat is említhetnénk, többek között az Erkel Ferenc-díjat és a Fényes Szabolcs-díjat. 2018-tól e díjkategória bővült a Honthy-díjjal.
Az operett műfaja nem magyar találmány. Az első ide tartozó műnek Hervé Don Quijote és Sancho Panza-ját tekintjük, az első tudatos operettkomponistának pedig a francia Offenbachot.[1] A műfajt Mozart nevezte el.[2] Bár a nagy „operett-forgatag” nyugatról indult, a legkiemelkedőbb művek mégis magyar származású zeneszerzők tollából, vagy inkább zongorájából származnak. Mindenhol ismerik Kálmán Imre nagy klasszikusait, kiváltképp a Csárdáskirálynőt. Lehár Ferenc pedig állítólag Puccinivel versenyzett, hogy melyikük írhassa meg a Mosoly országa című orientalista tematikájú egészestés zenei művet.[3] Végül persze az előbbi aratta le a babérokat. Szirmai Albert Mágnás Miskája volt az a darab, amelyben a szubrett és táncoskomikus párosa volt főszereplő, nem pedig a jól megszokott primadonna és bonviván. Maradandót alkotni minden téren kihívás, de az bizonyos, hogy Honthy Hannának sikerült beírnia magát az operett nagykönyvébe mint mindenkori primadonna. A művésznő nehéz sorsú gyerekként nőtt fel, az iskolában is gondjai voltak. Először balett-táncosnak tanult, majd innen egyenes út vezetett számára a színpad felé. Az első színházi szerepe a Tengerész Katóban volt, az átütő sikert azonban Kálmán Imre Bajadér című operettje hozta meg számára.[4] Innentől fogva a neve megkerülhetetlenné vált a szakmában.
A Honthy-díjat Eleni Korani, az Ernst Galéria tulajdonosa és a Budapesti Operettszínház alapította 2018-ban, hagyományteremtő céllal. A cél a hazai operett- és musicalszínjátszás örökségének méltó folytatása, illetve az erre való ösztönzés. A díj tulajdonképpen hála kifejezése azon művészek felé, akik kiemelkedő minőséggel űzik az operett- és musicalszínjátszást napjainkban, ezzel méltóképp tisztelegve Honthy Hanna életműve előtt. A díjazottak az Operettszínház társulatából kerülnek ki. A színművészek és a háttérben dolgozók is nevezhetőek az elismerésre.
Az október 7-i díjátadón tiszteletét tette Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház igazgatója, Eleni Korani, a díj megálmodója és a Honthy-díj Bizottság elnöke, valamint Molnár Zoltán, a bizottság főtitkára is. Az est házigazdája Bálint Ádám, a teátrum színművésze volt.
Elsőként az év férfi karakterszínésze kategóriában adták át a díjat. Ezen elismerést Csuha Lajos tudhatta magáénak a Monte Cristo grófja című musicalben való alakításáért, ahol Faria abbé karakterét keltette életre.
Ezután természetesen nem maradhatott el az évad női karakterszínészének díjazása sem. Az elismerést Kalocsai Zsuzsa kapta meg a Mária Főhadnagyban tett alakításáért mint Simunichné.
Akad, aki nem egy, hanem két díjjal lett gazdagabb az est végére. Az évad férfi főszereplője és az évad színházi alkotója 2023-ban ugyanaz a művész lett. Az elismerést mindkét kategóriában Szomor György kapta. Az előbbit a Monte Cristo grófja főszereplője, Edmund Dantes megformálásáért, utóbbit ugyanezen mű zenéjének és dalszövegeinek a megírásáért.
A Monte Cristo grófja musical tarolt a díjátadón, ugyanis négy díjat is magáénak tudhatott. A következő díjazott, Füredi Nikolett Mercedest játszotta a sokat említett műben, ezzel aratva győzelmet az évad női főszereplője kategóriájában.
Egy darab sikere nem csupán a színészek munkájában rejlik: sok-sok ember dolgozik szorgosan a háttérben, hogy a nézőnek páratlan élményben lehessen része. A backstage-díjjal ilyen személyeket szokás méltatni. Az elismerést Jenei Petra jelmeztervező, a színház jelmeztárának vezetője kapta, aki szakmai hozzáértésével a vizuális hatások terén folyamatosan hozzájárul a bemutatók sikeréhez.
Az eseményen a minőségi szórakozás is teret kapott. Az előző évad két nagyszabású bemutatójának betétdalaiból hallhattunk ízelítőt a színművészek előadásában. A díjátadót a Mária főhadnagy betétdalai nyitották, és a Monte Cristo grófja musical romantikus dallamai zárták. Az esemény után a meghívottak egy díszvacsorán vehettek részt, ahol finom fogásokat kóstolva ünnepelhették a díjazottakat.
A kiemelt kép és a képek forrása: https://operett.hu/hirek/atadtak-a-honthy-dijakat-a-budapesti-operettszinhazban. A fotókat Janus Erika készítette.
[1] Lapunk.hu, s.a., Operett mint műfaj [2023.11.08.]
[2] Lynxa, 2018, Az operett története a századfordulós Budapesten, Budapest romantikája [online] [2023.11.08.]
[3] Budapesti Operettszínház, 2022, A mosoly országa – találkozás az alkotókkal [2023.11.08.]
[4] Sztankay Á., 2019, HonthyHanna, a primadonna királynői története, Origo.hu [online] [2023.11.08.]