LiterArs irodalmi és nyelvészeti diákműhely Szombathelyen

A LiterArs közel három éve működő diákműhely az ELTE Savaria Egyetemi Központban, ami – ahogyan azt a neve is tükrözi – arra törekszik, hogy a lehető legszélesebb perspektíván keresztül vizsgáljon elsősorban irodalmi és nyelvészeti vonatkozású témákat, akár más művészeti ágakat is bevonva. A LiterArs műhely keretein belül a szombathelyi hallgatók találkozhattak már kvízesttel, konferenciával, színjátszókörrel és olyan hallgatói előadóesttel, ahol lehetőség volt saját kutatások bemutatására.

2025. május 12-én is egy ilyen alkalomra került sor, amikor ,,Írjunk szakdolgozatot! – De hogyan?” címmel hirdette meg a LiterArs a félév utolsó programját az érdeklődők számára. A műhelymunka során három végzős hallgató, Kazinczki Dóra (magyar–történelem szak), Horváth Nóra (magyar–ének szak) és Kusnyar Zsuzsanna (képi ábrázolás szak) hallgatók ismertették 20–20 percben diplomamunkájukat, amelyek címei alább olvashatók:

  1. Kazinczki Dóra: A történelmi regény hitelességének kérdése Philippa Gregory Rokonok háborúja című könyvsorozata alapján;
  2. Horváth Nóra: Férfi és női szerepek Bartók Béla színpadi műveiben A csodálatos mandarin és A kékszakállú herceg vára nyomán bemutatva;
  3. Kusnyar Zsuzsanna: Örkény István: Egyperces novellák.

Ahogyan láthatjuk, az előadások témavilága nagyon sokszínű volt, hiszen mind különböző tudományterületeket érintettek, ugyanakkor mégiscsak akadt közös pontjuk: a szépirodalom. Míg Dóra történész szemmel vizsgálta Philippa Gregory világszerte híres regényeit, addig Nóra tanításmódszertani és irodalomelméleti szempontból közelített a közoktatásban jellemzően és méltatlanul elhanyagolt Bartók-művekhez. Zsuzsanna Örkény egyperceseihez készített illusztrációkat, amelyeket nemcsak bemutatott, de a munka egyes fázisaiba, illetve elméleti hátterébe is beavatott bennünket, napirenden tartva, hogy az illusztráció sosem a szöveg alárendeltje, hanem azzal egyenértékű alkotás.

Részlet Kusnyar Zsuzsanna diplomamunkájából.

Az előadások után az érdeklődőknek természetesen volt lehetőségük kérdéseket is feltenni. Ez különösen hasznos volt a fiatalabb hallgatóknak. A leendő szakdolgozóknak a felmerült kutatásmódszertani kérdéseket tekintve tanulságos, a minőségi, témájukban hiánypótló kutatásokat szemlélve pedig inspiráló volt a műhelyfoglalkozás.

Az alkalom zárásaként Czita Virággal, intézményünk egykori hallgatójával (magyar–történelem) beszélgethettünk. A diplomaszerzés után Virág egyből folytatta tanulmányait szociológia mesterképzésen, illetve a Pázmány Péter Katolikus Egyetem irodalomtudományi PhD képzésére is felvételt nyert. Átfogóan beszélt az érdeklődőknek a doktori felvételi eljárásról, valamint a képzés struktúrájáról és egyéb személyes tapasztalatairól. Egykori oktatóinak és az intézmény jelenlegi hallgatóinak öröm és büszkeség volt Virágot hallgatni az alma materében.

Kiemelt kép forrása: a szerző saját fotója.

Author

Ajánlott cikkek