A LEMMA (Lehetőségek a Mai Magyartanításban) közösség 2024. március 23-án, szombaton Segítség, nyelvtan! címmel projektnapot szervez. Az esemény középpontjába a magyar nyelv oktatásának aktuális kérdései kerülnek majd – ahogyan a közösség szerkesztőségünknek küldött közleményében fogalmaz, „a magyartanításnak ezen ága méltatlan módon háttérbe szorult az irodalom mellett”.
A projektnap célja utánajárni, mi állhat a tantárgy népszerűtlenségének hátterében, és bemutatni, miért hasznos és fontos ilyen formában foglalkozni anyanyelvünkkel.
Az eseményen történő részvételre egyaránt várják a magyartanár szakos hallgatókat, és a már pályán lévő tanárokat.
A tervezett programok között szerepel egy-egy kerekasztal-beszélgetés a nyelvtantanítás aktuális helyzetéről, illetve a tananyag rendezésének problémáiról.
Ezek mellett előadások és workshopok is színesítik majd a programot különböző témákban,
mint például az irodalom és nyelvtan integrált tanításának lehetőségei, az anyanyelv- és idegen nyelv tanításának párhuzamai, a nyelvi érzékenyítés problémái, valamint a nyelvészet különböző diszciplináinak – grammatika, szövegtan, szociolingvisztika, helyesírás – tanítási lehetőségei.
Részletes programterv:
10.00 – Megnyitó
10.15–11.15 – Kerekasztal-beszélgetés: A nyelvtan nyűg? – nyelvtanórák népszerűtlenségének lehetséges okai és megoldásai
Résztvevők: Baranyi Bence, Fábián László, Libárdi Péter
Moderál: Hornisch Bálint Péter
11.15–11.30 – Szünet
11.30–12.15 – Párhuzamos foglalkozások: szövegek a nyelvtanórán
A: Simon Gábor: „Segítség, szóképek!”
B: Szabó Gergely: Hogyan ír(j)unk közösen? A kollaboratív írás lehetőségei a közoktatásban
C: Libárdi Péter: Kamaszok nyelvhasználatának pszicholingvisztikai aspektusai
12.15–12.45 – Ebédszünet
12.45–13.30 – Párhuzamos foglalkozások: nyelvi érzékenyítés
A: Parapatics Andrea: A nyelvjárási eredetű helyesírási hibákról
B: Hattyár Helga: Nyelvi sokszínűség a nyelvtanórán – ismeretanyag, tudatosságfejlesztés és erőforrás
C: Krizsai Fruzsina: A nyelvi változatosság és a Civil Dialektológiai térképe
13.30–13.45 – Szünet
13.45–14.30 – Párhuzamos foglalkozások: nyelvtan és irodalom
A: Pintér Borbála: „A líra: logika;” Grammatika a műelemzésben
B: Nagy–Varga Zsolt: Utak, hidak, reptér – kapcsolódási lehetőségek irodalmi és magyar nyelvi témakörök között
14.30–14.45 – Szünet
14.45–15.30 – Párhuzamos foglalkozások: lehetséges közelítésmódok
A: Schiller Mariann: Speak Hungarian? Hogyan hathat a nyelvtan a nyelvtanulásra és viszont?
B: Kugler Nóra: A funkcionális kognitív nyelvészet szemléletmódjának érvényesítése a közoktatásban. Ismerős és érdekes nyelvtan
C: Keisz Ágoston: Mire jó és mire nem? Mit érdemes és mit nem? – Tévutak és lehetőségek a leíró nyelvtan tanításában
15.30–15.35 – Szünet
15.35–16.35 – Kerekasztal–beszélgetés: A tananyag–rendszerezés lehetőségei
Résztvevők: Pomázi Bence, Keisz Ágoston, Schiller Mariann
Moderál: Havas–Kovács Dominika
16.35 – A program zárása
A projektnap helyszíne: ELTE BTK, Múzeum körút 4., B épület, 217-es terem
A rendezvényről bővebben ezen a linken olvashatsz, a részletes programtervet pedig itt éred el: LEMMA programterv
Kép forrása: LEMMA hivatalos Facebook-oldala