Óda a filmekhez – Babylon kritika

Már a magyar mozikban is megtekinthető Damien Chazelle legújabb filmje, a Babylon. A rendező korábbi művei között szerepelnek olyan klasszikussá vált modern alkotások, mint a Whiplash (2014), és a La la land (2016), így nem kis elvárásokkal léphetünk be a moziterembe. Meglepő tehát, hogy a Babylon a premiert követően 200 millió dolláros veszteséggel számol. Ezt okozhatja a háromórás játékidő, az előzetes marketing hiánya, vagy a megbotránkoztató jelenetek, azonban egy dolog biztosan nem – a történet. Simon Emma kritikája.


A film Hollywood-ban kezdődik, az 1920-as években, majd bemutatja a következő évtizedek újításait és a filmipar teljes átalakulását, a hangosfilm 1927-es megjelenésével. Damien Chazelle filmjeiben általános, hogy a cselekményre ránehezednek a főszereplők érzései és gondolatai. Ez a Babylonban sincs másképp. Minden karakter teljes, valós ember, tele érzelmekkel, vágyakkal és elvekkel. A film 20 perces nyitójelentében az összes szereplő egy hatalmas, kaotikus házibuliban gyűlik össze, ahol mindenkinek örökre megváltozik az élete. Nellie LaRoy (Margot Robbie) és Sidney Palmer (Jovan Adepo) lehetőséget kapnak, hogy hollywoodi csillagokká váljanak. A történet főszereplője – a Diego Calva által alakított Manny Torres – pedig barátságot köt a némafilmek sztárjával, Jack Conraddal (Brad Pitt). Az ő útját követjük végig, amint a hollywoodi sikerlétrán kapaszkodik, miközben küzd Nellie iránti érzéseivel, és egykori elveit feladni kényszerül.

Forrás: https://i.pinimg.com/750x/6b/64/3c/6b643c938e8f79941ff53cfffe450b83.jpg?ssp_iabi=1677061328225

Megismerjük a filmkészítés kettősségét: Hollywood árnyoldalát, a függőséget, magányt és a félelmet. Az örök gépet, ami felemeli az embereket, majd a hírnév után örökre elnyeli őket. Vajon lehet kiutat találni ebből a körforgásból? Vagy már túl késő mire észrevennék? De a Babylon bemutatja az emberi együttműködést, a rengeteg munkát és ambíciót is. Egy mozgalmas jelenetben láthatjuk a némafilmek forgatását: a szabadban ordibálva, dobálózva rohan többszáz ember, végül mégis elkészül az új film. Néhány jelenettel később meg kell tanulniuk zárt stúdióban, néma csendben hangosfilmet készíteni. A sok, különböző hátterű, különféle nyelveket beszélő ember közös célt talált – a filmkészítést.

Forrás: https://wallpapersden.com/margot-robbie-babylon-2022-movie-wallpaper/

A történet mellett kiemelkedő a film képi világa is, a csillogás, gyors kameramozgás és élénk színek teljesen magával ragadják a nézőt. Chazelle a már megszokott, dinamikus stílusában meséli el a történetet. Mintha a nézők egy hullámvasútról figyelhetnék az egymást követő eseményeket, azonban amikor már beleszédülnének, hirtelen következik egy drámai, szívet tépő monológ, vagy egy elkeseredett szerelmi vallomás. A vásznon helyet kap minden szín, együtt változik a kép és a szereplők érzései. A világító, kora reggeli jelenetektől eljutunk az éjszaka legsötétebb pillanataiba. Tovább színesíti a jeleneteket a rengeteg filmtörténeti utalás. A képekben megidéznek néhány múlt századi alkotást, mint például a Hetedik pecsét (1957), a Vertigo (1958) és a Cinema Paradiso (1988), de kortárs filmekre való utalások is feltűnnek (Phantom Thread, Volt egyszer egy…Hollywood). A Babylon megtekintése előtt mindenképp érdemes megnézni az 1952-es Ének az esőben című filmet, ami a történet alapjául szolgál. A 18-as karika viszont nem véletlen, többször fordul elő felnőtt tartalom és erőszak a jelenetekben, semmiképp sem családi film.

Forrás: https://i.pinimg.com/750x/8b/4f/85/8b4f85ba5d7b733c5b5211ac7717733a.jpg?ssp_iabi=1677061377773

A Babylon Oscar-díj jelölésben részesült legjobb látványtervezésért és legjobb jelmeztervezésért is. A harmadik jelölést pedig a legjobb eredeti filmzene érdemelte ki. A filmzeneszerző, Justin Hurwitz már többször dolgozott együtt Chazelle-el, ő szerezte a La la land híres számait is. A musical jazzes dallamai felcsendülnek a Babylon zenéjében.

Forrás: https://m.imdb.com/title/tt10640346?pf_rd_m=A2FGELUUNOQJNL&pf_rd_p=f9f31d04-fc22-4d12-86b4-f46e25aa2f6f&pf_rd_r=QAXD5K1VJHATRVXX3YF6&pf_rd_s=center-1&pf_rd_t=15506&pf_rd_i=boxoffice&ref_=cht_bo_8

A film mozgalmas, vicces és drámai, egymást váltogatják a komikus és a megható jelenetek, a három óra gyorsan elrepül. Az üzenete pedig túlmutat Hollywood világán. Manny Torres célja, hogy valami „nagyobb” részese legyen. Valaminek, ami túlmutat az emberi léten, így bármennyi küzdelmet megér. Miután bemutatta a sok szenvedést, tragédiát, élvezetet és csillogást – ami maga Hollywood – a film zárójelenetében már a nézőnek teszi fel a kérdést: valóban megérte?

A kiemelt kép forrása: https://www.peakpx.com/en/hd-wallpaper-desktop-esasr?fbclid=IwAR1DEk23LGU4PneOGtX27xXM0uHFFyYAcVosKUnnJOc0TGADyzXgdnr_kkQ

Author

Ajánlott cikkek