Arcból arcba − tudósítás és interjúk a Müpa egyetemi találkozójáról

Október 4-én évadnyitó egyetemi találkozót tartott a Müpa. A hagyományoknak megfelelőn idén is azért vették fel a kapcsolatot a különböző hallgatói szervezetek képviselőivel, hogy a diákok igényeihez, a fiatalabb közönséghez is közelebb tudjanak kerülni a színes és átgondolt programtervezetükkel, előadóikkal, rendezvényeikkel és marketingükkel. A tudósításon túl megkérdeztünk további résztvevő ELTE-hallgatókat az élményeikről, gondolataikról.

„Kifejezetten kellemes élményként éltem meg, hogy a Müpa részéről erős a törekvés az egyetemista korosztály irányába való nyitás terén, és ennek nyomán kíváncsiak az őszinte véleményünkre, meglátásunkra. Az esemény java ebből a hallgatók és a Müpa közötti párbeszédből állt.”

– Maróth Márton (ELTE ÁJK)

Maga a találkozó is hűen tükrözte azt a fajta tenni akarást, amellyel a Müpa vezetősége szeretné becsábítani a fiatalokat hazánk sokszínű kulturális életébe. A hallgatóknak lehetőségük volt az épületet bemutató Teremről teremre-túra során betekinteni a Müpa „színfalai” mögé, ahol tényeket és érdekességeket tudhattak meg annak történetéről, építészeti koncepciójáról, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem és a Fesztivál Színház egyedi akusztikai és technikai megoldásairól, a programokról valamint a rezidens intézményekről: a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekarról és a Ludwig Múzeumról.

Képek forrása: Müpa

A bemutató túrát egy Kosztolánczy Gábor vezérigazgató-helyettes és Récsán Gábor értékesítési- és marketing igazgató részvételével zajló találkozó követte az árulkodó nevű Üvegteremben. A beszélgetés kellemes hangulatban telt, először meghallgattuk a Müpa oldaláról megjelenő kultúraszervezési szempontokat, lehetőségeket és nehézségeket, belátást nyerve egy olyan világba, melyet eddig kívülállóként, közönségként szemléltünk. Ezen információk egyike volt az is, hogy a Müpa három-négy évre előre tervezi a programjait.

Ezt az előrelátást megkövetelik azok az együttműködések, amelyek keretében a világ összes pontjáról érkeznek művészek a színpadaikra, ugyanakkor a sokoldalú programok összeállításához elengedhetetlen egyfajta rugalmasság is a fogadó intézmény részéről. Ezt a működési stílust a Recirquel újcirkusz társulatéhoz lehet hasonlítani, ellenben például a színházak sokkal nagyobb mozgásteret engedhetnek meg maguknak, hiszen társulatuk, színészeik évről évre, évadról évadra tervezhetnek. Szó esett az elidegenítő vörös szőnyegről és a középiskolás emlékekként még jócskán bennünk élő „muszáj-színházról”, amely azon törekvés mellett, hogy a színházi darabokra másként el nem jutó diákságot közelebb hozza és hozta a kultúrához, sokakban épp ezzel keltett ellentétes érzéseket.

„Szerintem az lehet vonzó [a Müpában], hogy klasszikus darabokat teljesen új köntösbe öltöztetnek”

– Karcagi Ágnes (ELTE BTK)

A hallgatók által felvetett programötletekre igazán nyitottnak tűntek a vezetőség jelen lévő tagjai, sőt, számos projektet már implementáltak is; ezek csupán információhiány következtében merültek fel az alkalmon, megerősítő visszajelzést adva mind a program merítésének jó irányáról, mind a központi problémáról: a fiatalok és a Müpa között folyó kommunikációról. Szó esett az AI (mesterséges intelligencia) által készített zenék „felléptethetőségéről”, jogdíjairól, a magyar popkultúra vagy éppen trash klasszikus kultúrába illeszthetőségéről, a könnyűzenei koncertek látogatottságáról, sőt, magáról az épületről és annak adottságairól is. A zenés felolvasóestek, áthangszerelések, backstage-túrák, közönségtalálkozók és a külföldi hallgatók felé való nyitás szintén olyan pontjai voltak a beszélgetésnek, melyeken látszott, mennyire képviselve van a diákság igénye a már meglévő kínálatban (Előhang, Müpa+), mégis nagy teret hagyva a fejlesztéseknek, újításoknak.

„A Müpa kínálatában a széles választék lehet vonzó, illetve a modern infrastruktúra, programként az akusztikus előadásokat mondanám.”

– Vasas Máté (ELTE TÁTK)
Képek forrása: Müpa

A beszélgetés fő gondolata azonban a diákjegyek, a diákok általános pénzügyi helyzete, értékrendje, ízlésvilága volt. A tavalyi találkozón felvetett ötletek megvalósítását már egy komoly előrelépésnek tekinthetjük, hiszen a mi célcsoportunknak összeállított hírlevelek fókuszáltan találják meg az érdeklődőket, ezen azonban lehet még fejleszteni. Felmerült a diákjegy mint kedvezményes jegytípus átstrukturálása is. Ez a lehetőség a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem és a Fesztivál Színház minden nyilvános előadására 500 forintos állójegyet biztosít minden diáknak, aki az adott előadás kezdete előtt egy órával veszi meg azt (bővebb tájékoztatást ezen a linken találtok).

A találkozó lezárásaként egy sajátos Operabeavató programnak is a részesei lehettünk, amit a nem csak operában remekelő Banai Sára előadásában hallgathattunk meg testközelből. Az interaktív élménypedagógiai program nem okozott csalódást az egyetemista korosztálynak sem: végig nagy bevonódással, élvezettel szemléltük a történéseket. Az opera történetét, színészi képét és egy operaénekes elvárt képességének változását, hátterét egy meglepően tematikába illő Ajax reklám követte, ami szerintem önmagában remekül átadja a program lényegét. A Tavaszi szél vizet áraszt prózai verziója mellet számos híres opera-részletet (Dido és Aeneas, Carmen) hallgathattunk meg, beszéltünk a nadrágszerepektől, az énekesek testtartásairól, ahol testközelből, arcból arcba is megtapasztalhattuk, milyen is egy igazi operaénekeső előadása, sőt, még MRI-képeken is láthattuk a különböző zenei előadói műfajok különbségét, és az operák szerelmeiről is örök bölcsességeket hallhattunk.

„Megszerzi? Meg. Baj lesz belőle? Baj. Meg is halnak mind a ketten.”

– Banai Sára 
Képek forrása: Müpa

A magam részéről sok új ismerettel és élménnyel távoztam a Müpa egyetemi találkozójáról, hiszen nem csupán egy igazi döntési folyamat részének érezhettem magam, de egy egyedülálló élménypedagógiai élményt is kaptam egy felejthetetlen és rendkívül tehetséges előadótól már csak ezért is adok egy esélyt majd egy operának, ahol láthatom Banai Sárát fellépni!

De mit mondanak erről a részt vevő hallgatók?


„Jól éreztem magam, szerintem szép gesztus volt tőlük, éreztem, hogy fontos a véleményem.”

Karcagi Ágnes (ELTE BTK)

„Az eseményen való részvétel motivációja a látóköröm szélesítése, illetve minél több ember megismerése volt.”

Vasas Máté (ELTE TÁTK)

„A Müpa ‘varázsát’ mindig is az fogja adni, hogy idehaza páratlan kulturális élményt tud nyújtani, legyen szó magyar vagy nemzetközi művészeti alkotások bemutatásáról, továbbá a programok széles választéka lehetőséget ad arra, hogy mindenki megtalálja a hozzá illő, számára kikapcsolódást és többletélményt leginkább adó programot.”

Maróth Márton (ELTE ÁJK)

Az aktuális programajánlót ezen a linken találjátok, az Egyetemi Együttműködési Program leírását ide kattintva érhetitek el.

Köszönjük az interjúalanyok együttműködését!

A kiemelt kép forrása: Müpa

Author

Ajánlott cikkek