A rádiótól az internetig

Rádió, televízió és streaming platformok – a digitális fejlődés jelentős mérföldkövei. Mára már nem csak a filmeket és a zenéket, de a sportközvetítéseket is élvezhetjük online előfizetéssel. Ebben a cikkben választ kaphatunk arra, hogyan fejlődött a sportközvetítés, valamint arról is szó esik, mikortól érhetjük el hazánkban is a legnagyobb szolgáltatók kínálatait.

Távíróktól a rádióig

A sportközvetítés első próbálkozásait 1911-ben jegyezték fel az USA-ban, amikor a Kansas–Missouri amerikaifutball-mérkőzés eseményéről távíró segítségével tudósítottak. Később, 1919-ben az elküldött táviratot már a rádióban olvasták fel, így persze az adatközlés később jelent meg a valós eseményekhez képest.

Az első élőben, valós időben közvetített rádióadásra még ebben az évben sor került, ugyancsak az USA-ban. A Jack Dempsey és Jess Willard között lezajlott ökölvívó-mérkőzésről ugyan készültek már felvételek, de az érdeklődők élőben, rádión hallgathatták az eseményeket. Két évvel később Dempsey Georges Carpentier elleni mérkőzését rendezték meg New Jersey-ben. Az eseményről már 778 riporter tudósított. Hat évvel később, 1927. szeptember 22-én a Jack Dempsey – Gene Tunney-meccset már több tízmillióan hallgatták világszerte.

A rádiós tudósítás és közvetítés hamar elterjedt a világban. A közép-európai régióban először a Slavia Praha – MTK futballmérkőzésről próbáltak tudósítani 1926-ban, s ennek köszönhetően a prágai klub titkára, Josef Laufer ült a mikrofon mögé. Később Laufer lett a csehszlovák rádió legismertebb sportriportere.

Magyarországon 1928 óta létezik rádiós tudósítás és közvetítés. Molnár Géza 1928. június 24-én egy margitszigeti evezősversenyen debütált, később a hazai kerékpáros vb-ről közvetített. Pluhár István 1930. május 11-én az Üllői útról kommentálta az eseményeket a Magyarország–Olaszország mérkőzésről; Machán Tibor pedig 1930. szeptember 12-én Nürnbergből jelentkezett be és közvetítette a német–magyar vízilabda-mérkőzést. Az 1936-os olimpiai játékok tíz magyar aranyérmét Pluhár István közvetítette Berlinből.

A legtöbben élőben próbáltak jegyet váltani a megrendezésre kerülő sporteseményekre; akik lemaradtak, a másnap megjelenő napilapok sportrovatában olvashatták el a tudósításokat. Ezenfelül a mozikban, a filmbemutatók előtt is játszottak le az eseményekről készült felvételeket. Az 1936-os berlini olimpia úttörő volt ebben a tekintetben: a német rendező, Leni Riefenstahl a játékokról Olimpia címmel készített filmet, ezzel a munkájával megalapozva a sportközvetítési elveket és gyakorlatot.

Terjed a televízió

A televíziót az 1939-es New York-i világkiállításon mutatták be először, az eszköz a lakosság számára azonban csak a második világháborút követően vált megfizethetővé. A közvetítések elősegítették a sportágak népszerűségének fejlődését. Ekkoriban még nem voltak önálló sportcsatornák, a sportműsorok így a nagyobb műsorszolgáltatók részeként jelentek meg. Jó példa erre, hogy Magyarországon viszonylag későn, 1954-ben hozták létre a Magyar Rádió kísérleti televíziós főosztályát. Az angol BBC 1922-ben kezdett sugározni rádióadást, de csak tíz évvel később, 1932-ben indult útjára a kezdetben még kísérleti televízióadás. 1937-ben közvetítették az Arsenal FC I – Arsenal FC II labdarúgó-mérkőzést.

Az első színes tévés sportközvetítés 1955. augusztus 26-án valósult meg az NBC jóvoltából, a kísérleti adásban az Egyesült Államok és Ausztrália Davis-kupa mérkőzését lehetett megtekinteni. A sportközvetítések egyre népszerűbbek lettek, és megalakultak a sportcsatornák is – önállóan alapították őket, vagy médiavállat részeként jöttek létre. Az ESPN 1979-ben indult el, kínálatukban a major ligák és a különleges sportágak, mint a darts és a bowling is szerepeltek. Az eseményekről sporthíradóval, kibeszélő, elemző műsorokkal és összefoglalókkal számoltak be.

A kétpólusú világ keleti blokkjában azonban nem volt ennyire töretlen a televízió népszerűsége. Az ’50-es éveket uraló szegénység és hiánygazdaság a népesség nagy százalékát a létminimum alatt tartotta. A legtöbb esetben közösségi terekben és szomszédoknál gyűltek össze az emberek, hogy sportról szóló tudósítást hallgathassanak. Így volt ez az évszázad mérkőzésén is; amíg Magyarországon Szepesi György hangját hallotta a közönség, addig a brit lakosság televízión követhette az eseményeket. A mérkőzésről készült felvétel 1996-ban érkezett Magyarországra, a brit közszolgálati televízió a honfoglalás millecentenáriuma alkalmából ajándékozta a Magyar Televíziónak. A képre először Szepesi György hangját illesztették, így elevenedtek meg a múlt eseményei. 2020-ban a Magyar Telekom kezdeményezésére a felvételeket digitálisan felújították, és az addig fekete-fehér kép néhány jelenetét színessé is tették.

A sporteseményeket egyre több kamerával kezdték rögzíteni, ami új perspektívákból tette élvezhetővé a közvetítéseket. A különféle akció-, mozgó, víz alatti, légi, valamint fedélzeti kamerák lehetővé tették a sportélmény még exkluzívabb átélését. A pályán történteket visszajátszásokkal tették érthetőbbé a televíziónézőknek. A képminőség javult: nem csak az eseményeket rögzítő kamerák, de a televíziók nagysága és képfelbontása is folyamatosan növekedett. Az első HD adás Európában 2004-ben jelent meg, amely napjainkra még tovább fejlődött. A nagy elérés természetesen a szponzorok érdeklődését is felkeltette, a szolgáltatók részére milliós tételek folytak be a reklámértékesítési jogokból. A fogyasztók azonban nem reagáltak jól erre a lépésre.

A víz alatti kamera megmutatja azt, amit a bírók sem láthatnak
Forrás: totalwaterpolo.com
Centikre egymástól, a néző a versenyzővel utazik
Forrás: F1.

A streaming a sportot is meghódítja?

Egyre több tanulmány születik arról, hogy a filmek terén a hagyományos televíziózás túl van sikerei zenitjén. Ahogyan a zeneiparban is csökkentek a fizikai hanghordozók eladási számai, úgy nő a streaming-előfizetők száma. A streaming sikerességének két fő összetevője van, de számos érv hangzik el amellett, hogy az internetalapú szolgáltatásé a jövő.

Az egyik összetevő maga az internet, ezen belül is a korlátlanság. A világhálón a felhasználók bárhol bármire rátalálhatnak szinte másodperceken belül; ez az információhoz való hozzáférés az, ami miatt ennyire népszerű. A streaming sikerességének másik összetevője egy korábban létrehozott fizetési forma, a pay-per-view, vagyis PPV. A PPV-modell lényege, hogy a fogyasztók csak az adott kínálatért fizetnek, nem pedig a teljes tartalomért. Vagyis a nézők nem fizettek elő a teljes sportcsatorna-szolgáltatásért, csak egy-egy eseményért. Nézők tucatjai fizettek csak azért, hogy a világ akkori egyik legnagyobb bokszcsillagát láthassák. Muhammad Ali mérkőzése 1974-ben George Foreman ellen több mint 50 millió ilyen előfizetést generált.

A két alappillérre támaszkodik az új sportstreaming-szolgáltatás is. A már a piacon lévő zenei és filmes adatbázisokat veszi alapul, azonban lényegesen eltér ezektől. Hasonlóan a legnagyobb szolgáltatókhoz, a sportstreaming-oldalak is reklámmentesek; korlátlanul, bármelyik eszközről hozzáférhetőek a tartalmak. Választhatóak a kommentárok és a nyelvek, emellett több, a televízióban nem látott extra tartalomhoz is hozzáférhetnek az előfizetők.

,
A Paramount+ sportkínálata
Forrás: androidphoria.com

Az online sportközvetítéseknél azonban még nincsen akkora harc, mint a filmipar vagy a zene piacán, persze egyelőre úgy néz ki, hogy itt is jól megférnek egymás mellett a piaci szereplők, akik két főbb csoportra oszthatóak. Megjelentek az önálló szolgáltató cégek, mint a DAZN, vagy a fuboTV, melyek nem rendelkeznek televízióadással, kínálatuk csak online előfizetéses formában érhető el.

A másik csoportba azok a sportcsatornák és szervezetek tartoznak, melyek a hagyományos televíziós előfizetés mellé kínálják extra szolgáltatásukat. Ebbe a kategóriába esik az Eurosport Player, a NET4+, az NFL Game Pass vagy az F1TV. A Magyarországon található csatornák internetes szolgáltatásai magyar nyelvű kommentátorral is elérhetőek.

Arra is találunk példát, hogy az eredetileg filmekkel és sorozatokkal feltöltött adatbázisban sportközvetítések is hozzáférhetőek. Az amerikai fogyasztók például a CBS csatorna tulajdonában tartozó Paramount+-on élvezhetik az NFL, az UEFA Bajnokok Ligája, vagy éppen a Seria A mérkőzésit. A német Bundesliga eseményeit pedig az Amazon oldalán lehet megrendelni a tengerentúlon.  

Jelenleg biztosan nem lehet állítani, hogy a sportközvetítések terén az online szolgáltatások átveszik-e a stafétát a televíziózástól, de a reklámmentességnek és a személyre szabhatóságnak köszönhetően egyre nagyobb szeletet vág ki magának a stream a médiapiac tortájából.

Források: 24.hu, forbes.hu, yoair.com
Borítókép: 24.hu

Author

Ajánlott cikkek