Cyberbullying, online vulnerabilitás és a módszertani kaotikusság – Miniinterjú Dr. Arató Nikolettel a Kutatók Éjszakáján

2022-es Kutatók Éjszakáján jártunk, ahol az egyik ELTE PPK rendezte interaktív workshop előadóját, Dr. Arató Nikolettet kérdeztük saját tudományterületéről, a cyberpszichológiáról és az ELTE-ről.

A Kutatók Éjszakáján számos színes-szagos tudománynépszerűsítő előadás tárult a résztvevők elé. Az évente megrendezésre kerülő programsorozat kifejezett célja a tudomány ember- és életközelibbé tétele, egyfajta belátást enged a kutatói életbe és a jelenleg folyó kutatásokba és azok gyakorlati hasznába.

Nem volt ez másként az ELTE programjai között sem. A Pedagógiai és Pszichológiai Kar is számos előadással, interaktív workshoppal készült, emellett már tradicionálisan megrendezik a minieseményként funkcionáló SzüléSzületéS Éjszakája előadássorozatot, mely során a témakörben releváns legújabb kutatási eredményekről szerezhet tudomást a közönség. A születésmeséktől a női medence és csikló anatómiáján át a fogamzási nehézségekig. Emellett olyan előadásokkal találkozhattak más tanszékekről az érdeklődők, mint a Szociálpszichológia Tanszék oktatói által szervezett Az aktivizmus szociálpszichológiája, vagy éppen az „Egy kicsit félelmetes ma Magyarországon romának lenni”. További érdekes címként merültek fel a sokat sejtető Áldás vagy átok a home office? című előadás, vagy a Ha az élet citromot ad, csinálj belőle limonádét! című esemény, valamint az aktuális Mi lesz veled, Föld? Szabályozás és cselekvés a környezetjogban.

Ezen érdekes programok egyike, a Digitális útikalauz az online léthez című esemény kapcsán interjúztattuk röviden az egyik előadót, Dr. Arató Nikolettet. A workshop két további vezetője Dr. Kaló Zsuzsa tanszékvezető és Dr. Lisznyai Sándor egyetemi adjunktus volt.

Dr. Arató Nikolett, Dr. Kaló Zsuzsa és Dr. Lisznyai Sándor, a worshop szervezői Kép forrása: ELTEvízió

Dr. Arató Nikolett, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanácsadás- és Iskolapszichológia Tanszékének egyetemi adjunktusa februárban csatlakozott egyetemünk oktatói gárdájához. A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Fejlődés- és Klinikai Pszichológia Tanszékén oktatott eddig, kutatási területei többek között az internetpszichológia, cyberbullying, morális és társas-érzelmi készségek fejlődése, valamint a szociális szorongás.

A tavalyi Kutatók Éjszakáján bemutatott Cyber agresszió vagy cyberbullying? című előadását erre a linkre kattintva éritek el.

Miért az ELTE? 

Itt volt üresedés (nevet). Mindig tovább akartam lépni a pécsi egyetemről és jött ez az ajánlat. Fantasztikus érzés olyan kollégák mellett, vagy adott esetben velük együtt dolgozni, akiknek hallgatóként olvastam a cikkeit, lenyűgözőnek találtam a kutatásait, például Kökönyei Gyöngyi munkái, illetve Király Orsiék játékos internetfüggőséges kutatásai. Önmagában vonzó volt, hogy egy olyan közegben vagyok, ahová jobban illik a kutatási ötletem, témám.

Összefoglalnád röviden a kutatási területedet?

A cyberbullyingot [online felületen történő bántalmazás] vizsgálom, annak hátterét, azt, hogy serdülőkorban hogyan jelenik meg, milyen szocio-emocionális készségek befolyásolják, illetve legutóbbi kutatásaimba egy kicsit a morális fejlődést is bevontam. Szeretnék majd elmenni az online vulnerabilitás felé, mert azt vettem észre, hogy nem lehet elkülöníteni egymástól azokat, akik zaklatnak és azokat, akik zaklatva vannak. Ezért azt szeretném majd megnézni, hogy az említett online vulnerabilitást [online, vagy digitális sebezhetőség] mi okozhatja, mennyire kiterjedt a probléma- és rizikóviselkedésekben egyaránt, akár rizikó- és védőfaktorokat találni, amik ebben a történetben szerepet játszhatnak.

Szerinted mit tud adni az embereknek ez a kutatás?

Ezzel a kutatással több tudásunk lesz az online világról, ami önmagában egyfajta védettséget adhat. Megtanulhatják kihasználni az internet előnyeit, úgy, hogy elkerülik közben a hátrányokat. Nagyon sokan ódzkodnak az online világtól, generációk között is különbség figyelhető meg, egy nagy szakadék abban, milyen tudással rendelkeznek a felhasználók, mennyire biztonságosan használják, mennyire bizalommal használják. Ez a kutatás segíthet abban, hogy áthidaljuk ezt és közelebb hozzuk a generációkat, így a gyerekek is nagyobb eséllyel fordulnak bármilyen internetes kérdéssel szüleikhez, tanáraikhoz, hogyha arról van szó.

Dr. Arató Nikolett. Kép forrása: ELTEvízió

Kérlek, mondj egy fun factet a kutatási területedről!

Módszertanilag kaotikus. Amikor megismétlik az ehhez hasonló kutatásokat – vagy legalábbis megkísérlik megismételni –, inkonzisztens eredményeket kapnak. Ez azért van, mert nincsen egy közösen elfogadott definíció az olyan fogalmakra, mint a cyberbullying, ezért nagyon sokféle mérőeszköz létezik a mérésére, így minden kutatás más mérőeszközt használ. Ennek eredményeképpen szinte összehasonlíthatatlanok a kutatások, ráadásul mindegyikkel különböző eredmények jönnek ki a különböző változókkal. Jó lenne, ha ezek egy irányba mutatnának, de mivel vannak ezek a módszertani furcsaságok, ezért ez nagyon nehezen kivitelezhető.

Ha csak egy mondatot kellene megjegyezni az előadásodból, mi lenne az?

Nagyon fontos a digitális műveltség, mert ha megtanuljuk tudatosan használni az internetet, akkor sokkal hatékonyabban ki tudnánk aknázni azokat az előnyöket, amiket nyújtani tud, miközben meg tudjuk védeni magunkat a hátrányaitól.

A digitális műveltség tehát az a tudás, amelynek birtokában tudjuk, hogy hogy állítsuk be a közösségi médián a biztonsági beállításokat, hogyan tudjuk ezeket az oldalakat biztonságosan használni. Tisztában vagyunk olyan digitális fogalmakkal, mint a digitális lábnyom, az adathalászat, hogy egyáltalán milyen különböző közösségi oldalak léteznek, ezáltal ez a tudás adhat egy olyan magabiztosságot, hogy tudod, hogyan lehet azokat biztonságosan használni az interneten.

A jelenlegi interjú alapját képező videóinterjút az ELTEVízió Youtube csatornáján érhetitek el, ide kattintva.

A borítókép a 2022-es Kutatók Éjszakája ELTE PPK eseményének szervezőinek tulajdona.

Author

Ajánlott cikkek