Segítség, nyelvtan! – projektnap a nyelvtantanításról a LEMMA szervezésében

A LEMMA projektnap plakátja

A LEMMA (Lehetőségek a Mai Magyartanításban) közösség 2024. március 23-án, szombaton Segítség, nyelvtan! címmel projektnapot szervez. Az esemény középpontjába a magyar nyelv oktatásának aktuális kérdései kerülnek majd – ahogyan a közösség szerkesztőségünknek küldött közleményében fogalmaz, „a magyartanításnak ezen ága méltatlan módon háttérbe szorult az irodalom mellett”.

A projektnap célja utánajárni, mi állhat a tantárgy népszerűtlenségének hátterében, és bemutatni, miért hasznos és fontos ilyen formában foglalkozni anyanyelvünkkel.

Az eseményen történő részvételre egyaránt várják a magyartanár szakos hallgatókat, és a már pályán lévő tanárokat.

A tervezett programok között szerepel egy-egy kerekasztal-beszélgetés a nyelvtantanítás aktuális helyzetéről, illetve a tananyag rendezésének problémáiról.

Ezek mellett előadások és workshopok is színesítik majd a programot különböző témákban,

mint például az irodalom és nyelvtan integrált tanításának lehetőségei, az anyanyelv- és idegen nyelv tanításának párhuzamai, a nyelvi érzékenyítés problémái, valamint a nyelvészet különböző diszciplináinak – grammatika, szövegtan, szociolingvisztika, helyesírás – tanítási lehetőségei.

Részletes programterv:

10.00  – Megnyitó
10.15–11.15 – Kerekasztal-beszélgetés: A nyelvtan nyűg? – nyelvtanórák népszerűtlenségének lehetséges okai és megoldásai

Résztvevők: Baranyi Bence, Fábián László, Libárdi Péter
Moderál: Hornisch Bálint Péter

11.15–11.30 – Szünet
11.30–12.15 – Párhuzamos foglalkozások: szövegek a nyelvtanórán

A: Simon Gábor: „Segítség, szóképek!”
B: Szabó Gergely: Hogyan ír(j)unk közösen? A kollaboratív írás lehetőségei a közoktatásban
C: Libárdi Péter: Kamaszok nyelvhasználatának pszicholingvisztikai aspektusai

12.15–12.45 – Ebédszünet
12.45–13.30 – Párhuzamos foglalkozások: nyelvi érzékenyítés

A: Parapatics Andrea: A nyelvjárási eredetű helyesírási hibákról
B: Hattyár Helga: Nyelvi sokszínűség a nyelvtanórán – ismeretanyag, tudatosságfejlesztés és erőforrás
C: Krizsai Fruzsina: A nyelvi változatosság és a Civil Dialektológiai térképe

13.30–13.45 – Szünet
13.45–14.30 – Párhuzamos foglalkozások: nyelvtan és irodalom

A: Pintér Borbála: „A líra: logika;” Grammatika a műelemzésben
B: Nagy–Varga Zsolt: Utak, hidak, reptér – kapcsolódási lehetőségek irodalmi és magyar nyelvi témakörök között

14.30–14.45 – Szünet
14.45–15.30 – Párhuzamos foglalkozások: lehetséges közelítésmódok

A: Schiller Mariann: Speak Hungarian? Hogyan hathat a nyelvtan a nyelvtanulásra és viszont?
B: Kugler Nóra: A funkcionális kognitív nyelvészet szemléletmódjának érvényesítése a közoktatásban. Ismerős és érdekes nyelvtan
C: Keisz Ágoston: Mire jó és mire nem? Mit érdemes és mit nem? – Tévutak és lehetőségek a leíró nyelvtan tanításában

15.30–15.35 – Szünet
15.35–16.35 – Kerekasztal–beszélgetés: A tananyag–rendszerezés lehetőségei

Résztvevők: Pomázi Bence, Keisz Ágoston, Schiller Mariann
Moderál: Havas–Kovács Dominika

16.35 – A program zárása


A projektnap helyszíne: ELTE BTK, Múzeum körút 4., B épület, 217-es terem
A rendezvényről bővebben ezen a linken olvashatsz, a részletes programtervet pedig itt éred el: LEMMA programterv

Kép forrása: LEMMA hivatalos Facebook-oldala

Author

Ajánlott cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük