Nem csak szárnyakat ad

Kezdeti sportszponzoráció

Pillanatkép a Red Bull Dolomitenmannról (1988)

A Red Bull és az extrém sportok hamar egymásra találtak a sportszponzoráció területén. Az ok egyszerű: minden cég, ami reklámozni szeretné magát, olyan rendezvényt választ, ami megegyezik a cég által képviselt értékekkel. Például a legnagyobb üdítőital- és sörgyártó márkák hitvallása szerint termékeik közösségi élményt teremtenek, amit nem csak a baráti és családi összejövetelen, hanem sportrendezvényeken is átélnek az emberek, ezért is támogatják az olimpiákat és a labdarúgó világeseményeket. Az energiaital-gyártó cégek neve összeforrt a fiatalok életérzésével. A folyamatos pörgés és adrenalinlöket az extrém sportokra is jellemző, ezért nem meglepő, hogy az osztrák gyártó nevét először ezeken az eseményeken fedezhetjük fel. Az első ilyen rendezvény a Dolomitenmann elnevezésű különleges csapatverseny volt 1988-ban. Egy évvel később a cég belekóstolt a Forma-1 világába is, amikor Gerhard Bergert támogatta, aki a Ferrari csapatával versenyzett. A ’90-es években folyamatosan nőtt a Red Bull befolyása a sport területén. Létrehozták az azóta legendássá vált Red Bull röpnapot, a vizes sportok területén pedig a szörf és a sziklaugrás sportágát ismertették meg a világgal.

Egyéni szponzorációk és rendezvények

A 2000-es években a Red Bull az egyik legnépszerűbb gyártó lett a világpiacon, a folyamatos terjeszkedésnek köszönhetően újabb és újabb sportok és sportolók mögé állt be a cég. 2001-ben indult a Crashed Ice sorozat, ami a korcsolyázás egészen egyedi változatát hozta létre. Az Air Race világbajnokságot 2003-ban alapították, a repülőgépverseny jellemzői, hogy a világ legszebb tájain hidak alatt, kapuk között, orsókat leírva versenyeznek a pilóták egymás ellen. A motorozás területén az X-Fighters program lényege, hogy a versenyzők ugrásaikkal a legvakmerőbb mutatványokkal kápráztatják el a nézőket. Ezenkívül jelen volt, amikor Felix Baumgartner átrepült a La Manche csatorna felett, és szabadesés közben átlépte a hangsebességet is. Az autósportban a Forma-1 mellett a Dakar-ralin indítottak csapatot, illetve 2006-ban egy NASCAR-csapatot is tulajdonoltak.  

Liu Shaolin Sándor, a Red Bull támogatottja

Az eseményszponzoráció mellett a cég nagy hangsúlyt fektet a sportolók menedzselésére is. A kezdeti időkben azokat a sportolókat támogatták, akik az általuk „alapított” sportág kiemelkedő alakjai voltak. Így ismerhette meg a világ Besenyei Péter nevét az Air Race sorozatból, valamint Robby Naish és Björn Dunkerbeck szörfösöket. Később a Red Bull létrehozta mentorprogramját is, elsőként Forma 1-es pilótákat támogattak, Sebastian Vettel, Christian Klien és Max Verstappen is a Red Bull Junior program részeként csatlakozott a száguldó cirkusz mezőnyéhez. Jelenleg a világ több országából is támogatnak fiatal sportolókat. Török röplabdázót, Srí Lanka-i krikettjátékost, chilei evezőst és magyar görkorcsolyázót is.

Első és második tulajdonlás

Max Verstappen és Sergio Pérez

A Red Bull Gerhard Berger szponzorálása révén hamar megismerkedett a Forma-1 világával. 1995-ben már a svájci tulajdonú Sauber csapat névadó szponzoraként indultak a világbajnokságon. Az együttműködés tíz évig tartott. Ezt követően Peter Sauber eladta csapatát a BMW-nek, a Red Bull tulajdonosa pedig úgy döntött, hogy saját csapatot alapít, felvásárolva a korábbi Jaguart. Az új csapat nagy reményekkel indult neki a 2005-ös szezonnak. Leszerződtették David Coulthardot, aki több, mint tíz év tapasztalattal próbálta segíteni az új csapat munkáját. Pilótatársa a fiatal osztrák versenyző, Christian Klien lett. A befektetett munka 2010-ben térült meg igazán, ekkor a mentorprogramban támogatott Sebastian Vettel szerezte meg a világbajnoki címet, amelyet további három követett. Négy világbajnoki címet követően az osztrák csapat és a német pilóta útjai elváltak, Vettel a Ferrari csapatába igazolt, a Forma-1-ben beköszöntött a hibrid éra, a csapat pedig ugyan az élmezőnyben maradt, de az újabb egyéni világbajnoki címre 2021-ig kellett várni. A holland Max Verstappen végzett a tabella első helyén.

Sebastian Vettel a Toro Rossóval

A 2006-os szezonra a Red Bullnak már két csapatnál is érdekeltsége volt. A Toro Rosso csapat a Minardi jogait megvásárolva indult az új szezonban, azzal a nem titkolt céllal, hogy a Red Bull Racing fiókcsapata legyen, vagyis a mentorprogramban részt vevő pilóták ebben a csapatban ismerkedjenek meg a száguldó cirkusszal. A csapat egyetlen győzelmét még 2008-ban Sebastian Vettel aratta, Monzában, Pierre Gasly egy második helyet szerzett a brazil nagydíjon, Danyiil Kvjat pedig Németországban lett harmadik. 2020-ban a csapat nevet váltott és az italgyártó cég divatmárkájának nevét vette fel, így Scuderia AlphaTauri néven versenyeznek. Monzában Pierre Gasly nyert, így az olasz licensszel rendelkező csapat mind a két győzelmét Olaszországban ünnepelhette. Habár az istálló nem tartozik a legeredményesebb csapatok közé, olyan pilóták versenyeztek náluk, mint Sebastian Vettel, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen.

Hazai pályán

A sikeres osztrák modell után a Red Bull az egyik legnagyobb európai piacra, Németországba kívánt terjeszkedni. Az akkor már első osztályban szereplő, de anyagi gondokkal küzdő München jégkorongcsapatát vásárolták meg 2012-ben. A financiális problémák megoldását követően, hasonlóan az osztrák mintához, a bajor csapat hamar a Bundesliga bajnokesélyesévé lépett elő. Az első bajnoki címet 2016-ban sikerült elhódítani, ezt további két címvédés követte, vagyis a Red Bull München jégkorongcsapat háromszor nyerte meg a német Bundesligát. A 2022-es világbajnokságon Németország csapata a legjobb nyolc között esett ki, Csehországtól kaptak ki, 4–1 arányban. A válogatott keretében „csak” két játékos található, ennek talán az az oka, hogy a München csapatát több tengerentúli – kanadai és amerikai –, illetve főként norvég játékosok alkotják. A németeknél rutinos 30 év felettiek és fiatalok, 23 év alattiak játszanak.

A futball körforgásában

A futball világában nem ritka, hogy egy tulajdonos több bajnokság csapatainak jogait is birtokolja. A belga üzletember, Roderick Duchâtelet tulajdonában áll a magyar első osztályú Újpest FC csapata, a német negyedosztályú FC Carl Zeiss Jena és a spanyol másodosztályú AD Alcorcón csapat is. Hasonló üzleti modellt dolgozott ki az Egyesült Arab Emírségek királyi családjának tagja, Mansour bin Zayed Al Nahyan, aki sportvállalkozási cégeinek köszönhetően az angol Manchester City F.C., az indiai Mumbai City FC, az ausztrál Melbourne City FC és az amerikai New York City FC csapatainak tulajdonosa. A modell lényege, hogy a csapatokban szereplő kiemelkedő játékosok pályafutásuknak megfelelő bajnokságban szerepeljenek, szem előtt tartva az üzleti érdekeket is.

Hasonló üzleti modellt dolgozott ki a Red Bull is, amely korábban hét, jelenleg négy csapat tulajdonosi feladatait látja el három földrészen. Elsőként az osztrák Salzburg csapatát vásárolták meg, 2005-ben, egy évvel később az MLS-ben szereplő New York csapatát, 2007-ben Brazíliában és Ghánában alapítottak csapatot, végül 2009-ben vették meg a német ötödosztályban szereplő Lipcse csapatát. A program nagyon hasonlított a jégkorongban felvázolt modellhez, kiegészülve a futball sajátos szabályaival. A cél, hogy a legerősebb bajnokságok között jegyzett német Bundesliga meghatározó csapata legyen a klub. Az osztrák, a dél-amerikai, az afrikai és az amerikai csapatoknak az volt a célja, hogy hazájuk bajnokságának megnyerése mellett olyan tehetséges fiatalok kerüljenek a csapathoz, akik később a Lipcse csapatán át Európa meghatározó klubjaiban játszhatnak, nem csekély átigazolási díj fejében. A norvég Erling Haaland, a szenegáli Sadio Mané, a guineai Naby Keïta és a német Timo Werner is Salzburgban, később a Lipcsében ismerkedtek az európai futballal.

Thierry Henry, Erling Haaland és Timo Werner

A projekt egyfajta életpályamodellt is felvázol a játékosok számára. A Dél-Amerikából és Afrikából érkező fiatal játékosok Ausztriában ismerkedhetnek az európai futballal. A közép- és kelet-európai régió megfigyelő központjaként is működő RB Salzburg csapata a tanulási éveket követően legjobbjait a német Lipcse csapatának „engedi át”. A játékosok pályafutásuk végén az amerikai csapatba igazolhatnak, ahol a futball népszerűsítése mellett fejezhetik be pályafutásukat. Ezen modell mentén indult el Szoboszlai Dominik és Gulácsi Péter is.

A Red Bull különleges szponzorációs technikája révén egyike a világ száz legnagyobb márkaértékkel rendelkező cégének, innovációs stratégiájuknak köszönhetően pedig a világ vezető energiaital-gyártói.

Borítókép: medium.com

Fotók: redbull.com, shop04004.nosad.org, fai.org

Források: redbull.com, youtube.com/AthleticInterest

Author

Ajánlott cikkek