Október 21-én a Pinceszínház Keleti István Stúdiójában gyűltek össze a környék színházainak képviselői, hogy 18 órakor kezdetét vehesse a RUSZT – a Ráday Utcai Színházi Találkozót rövidítő és egyben Ruszt József rendező nevével fémjelzett – Fesztivál kezdetével egybekötött évadnyitó.
Az est házigazdájaként Sztarenki Pál köszöntötte a hallgatóságot, aki rögtön felelevenített egy emléket abból az időszakból, amikor a Hevesi Sándor Színházban dolgozott. Ekkor találkozott Siklósi Vilmossal, aki rengeteget adakozott a zalaegerszegi teátrumnak. Felesége, Judit felajánlotta, hogy megalapítja a Pinceszínház számára a Siklósi Vilmos Mecénás-díjat, aminek elnyeréséről az igazgató dönthet. A nyertesek kihirdetése előtt a színpadra szólította a díj megalapítóját, aki elmondta, a beavatószínház létrehozásával Ruszt József nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a zalai emberek érdeklődjenek a művészeti ág iránt. Számára is felemelő érzés volt látni Ruszt munkájának eredményét, ezért is segédkezett létrehozni a Hevesi előcsarnokában található kristályfalat, melyre a közönség által leginkább elismert alkotók neve került fel. Elmondta, fontosnak tartja, hogy megfelelő figyelmet kapjon mindenki, aki a pillanat művészetének megvalósulásában közrejátszik, a fodrásztól kezdve az öltöztetőig. Az általa létrehozott díjjal az a célja, hogy bárki megkaphassa a neki járó elismerést, aki bármely területen segíti a Pinceszínház gépezetének működését.
Ezt követően ismét Sztarenki vette vissza a szót, aki Kornis Mihály Színházi dolgok című könyvéből olvasott fel egy rövid részletet, amely a művészeti titkárt állítja középpontba. Laudációjában kiemelte: a feladatkört ellátó személy ügyel a pénztár munkájára, az előadás zökkenőmentes megkezdésére, az esetlegesen felmerülő gondok, például a beugrás megoldására, kapcsolatot tart, műsortervet készít, egyszóval nagyon sokszínű feladatkörrel rendelkezik. Ezután az igazgató átadta a kitüntetést Bedics Tündének, a Pinceszínház művészeti titkárának.
Sztarenki ismét visszatért a Kornis-szöveghez, a színpadmesterről szóló fejezetből olvasott fel néhány sort, amely humorral és iróniával gazdagon foglalta össze a díszletépítő munkájának ezerarcúságát, hiszen hajlandó olykor beöltözni zöld levelű bokornak, és olyan erős, hogy fát lehetne vágni a hátán. Sztarenki a rövid méltatás után maga mellé szólította Sleisz László színpadmestert.
Végezetül az igazgató kifejtette, van egy olyan kollégája, akivel mindenki találkozik, aki csak belép a színházba, Kornis pedig csak így hivatkozik rá: „jegyszedő néni”. A közönség jót derült az ide idézett bekezdésen, amely szerint az igazi színész és rendező előre köszön neki, akkora tisztelet övezi, a késve érkező nézőnek pedig, akit titokban enged be, borravalót kellene csúsztatnia a zsebébe. A laudáció után Eberwein Judit nézőtéri felügyelő vehette át az elismerést.
Péter Karola sajtó- és marketingfelelős ragadta meg a mikrofont, aki elmondta, a színház két éve indított el egy közönségszavazást, amely során az évad legjobb színészére, színésznőjére és előadására lehet voksolni. Elmesélte, a Keleti István-díj végeredményét a nézők minden előadás után az előtérben elhelyezett szavazólapok és urna segítségével befolyásolhatják. A 2023/2024-es évadban igazán éles verseny alakult ki, a győztesekből pedig egy különleges trió állt össze. Péter elsőként az évad kedvenc színésznőjének járó díjat Sztarenki Dórának, az évad kedvenc színészét illetőt Schneider Zoltánnak, a közönség által leginkább szeretett darab díját pedig a Semmit se bánok írójának, Székely Csabának adta át.
A díjkiosztók után Sztarenki Pál röviden ismertette a most induló évadot, büszkén jelentette ki, hogy ez az év az ősbemutatóké lesz. Elsőként a Balatoni József által írt Kamasz(h)arc című regény színpadi változatát említette, amely Mikó Csaba munkája. Az előadás november végétől lesz látható, a szereplőket Ivanics Tamás, Márfi Márk és Grisnik Petra keltik életre. Balatoni és a darab rendezője, Bereczki Csilla elmondták: a darab egyik különlegessége, hogy Ivanics egyszerre alakít egy tizenhét és egy harminchárom éves fiút, Grisnik és Márfi ketten együtt pedig összesen tizenhárom karaktert formálnak meg. Balatoni szerint egy izgalmas és szókimondó önéletrajzi ihletésű darabot láthat majd a közönség, ami bemutatja, hogy a szerző mi mindent adott fel azért, hogy eljusson odáig, ahol most tart, és szeretné általa arra is felhívni a nézők figyelmét, hogy sosem késő semmit elkezdeni. Bereczki szerint ez egy álomnak induló projekt volt, de nagyon nehezen jutottak hozzá a megvalósuláshoz szükséges feltételekhez. Elmesélte, az előadás egy telefonbeszélgetés által került a Pinceszínház műsorára, ugyanis Sztarenkivel beszélgetett, amikor kiderült, hogy még helyszínt sem sikerült találniuk, az igazgató pedig azonnal felajánlotta a Keleti István Stúdiót.
Sztarenkitől megtudhatta a közönség, hogy decembertől lesz látható egy Magyarországon még sosem játszott George Feydeau-darab, Csizmadia Tibor rendezi a Mit mászkálsz meztelenül!-t. A rendező szintén lehetőséget kapott, hogy meséljen egy kicsit a készülő műről, felelevenítette, mennyire meglepte Sztarenki felkérése, hiszen mivel számos munkát tudhat maga mögött, nem volt különösebb ambíciója belevágni egy újabb próbafolyamatba. Azt azonban azonnal érezte, hogy tartozik annyival a Pinceszínháznak az itt látott remek előadásokért, hogy elvállalja a megbízást. Kifejtette, a télen bemutatásra kerülő egyfelvonásosnak két fordítása is van magyarul, méghozzá Heltai Jenőnek és Czimmer Józsefnek köszönhetően. Hozzátette, számára nagyon izgalmas volt olvasni ezt a politikusokról szóló darabot, ami tele van szövegpoénnal és helyzetkomikummal.
Sztarenki felvezette, hogy december 16-án lehet megtekinteni Jordán Tamás és Koltai Róbert – utóbbi születésnapjának alkalmából megrendezett – Az semmi című estjét. A szót néhány perc erejéig magához ragadva Jordán elmondta, az esemény során színházhoz kapcsolódó történeteket fognak mesélni partnerével, céljuk pedig az, hogy izgalom és humor tekintetében folyamatosan rákontrázzanak egymásra. Sztarenki folytatta az évad új előadásainak bemutatását, megtudhattuk, hogy 2025 februárjában érkezik Székely Csaba SemMI címet viselő monodrámája. Székely elmesélte, az előtte szólókhoz hasonlóan ő is telefonon kapta a felkérést, hogy írja és rendezze is meg legújabb darabját a Pinceszínház számára. Kedvcsinálóként hozzátoldotta, a monodráma a mesterséges intelligenciáról fog szólni, és Bakonyi Csilla előadásában lesz látható. Jelenünket és jövőnket foglalja össze, azt igyekszik tematizálni, merre tart a világ és milyen veszélyeket rejt a mesterséges intelligencia, aminek ráadásul a darab szövegének megalkotásában is fontos szerepe van.
Sztarenki azzal folytatta, hogy tavasszal áll színpadra az O. Horváth Sári által írt Kirakatban az égbolt című előadás, egy apa-fiú történet, amelynek főszereplői Mohai Tamás és Végh Péter lesznek. Illetve szintén ez idő tájt lesz látható a Nis-Momme Stockmann jegyezte A kék kék tenger előbemutatója, amit Zsótér Sándor rendez. Mindezek mellett műsoron marad az Élet-ritmusra, a Bányavirág, a Médeia, a Hajmeresztő, a Kurtizánképző, a Levelek Adytól, a Semmit se bánok, a Macbeth, a Vera és a Mirad, egy fiú Boszniából. Illetve november 10-én lesz látható Dr. Gábor György vallásfilozófus és az Európa-díjas újságíró, Karácsony Ágnes beszélgetése Quo vadis címmel arról, hogy hová is tart világunk.
Ezt követően az Itt és Most Társulat, a Stúdió K, a MáSzínház és a VerShaker képviselői foglalták össze a RUSZT Fesztiválhoz kapcsolódó programlehetőségeket. Az esemény végén Fehér Renátó költő mondta el allúziókkal, humorral, művészeti ágakon átívelő utalásokkal teli megnyitóbeszédét, ami igazán frappáns és elgondolkodtató módon indította útjára az újabb évad eseményeiben elveszni és önmagukra találni vágyó színházlátogatókat.
Fotók: Pinceszínház