Gazdátlan tényrakások – rendhagyó Petri-kiállítás nyílik a PIM-ben

Február 9-én nyitja meg kapuit a Petőfi Irodalmi Múzeum új Petri György-kiállítása, a „Petri-tér”. Az interaktív kiállítás a költőhöz kapcsolódó beszélgetéseknek, koncerteknek, előadásoknak is helyet fog adni.

A PIM új kiállításának rendhagyó jellege többek között a fent említett interaktivitásban mutatkozik meg. Ez nem csak annyit jelent, hogy a nézők hozzáérhetnek a tárgyakhoz – túllépve ezzel a „mindent a szemnek…” muzeológiai mantráján –, hanem, ahogy a készítők fogalmaznak: „A látogatók nem csak Petri szemén keresztül tekinthetnek a rendhagyó terepre, de egyénileg is kezükbe vehetik a térben rejlő tárgyakat, és maguk kedvére alakíthatják azokat, átadva magukat az alkotói folyamat lendületének. A térformálással nyomot hagyhatnak a kiállításban és megoszthatják velünk egyéni látásmódjuk viszonyát a tárgyi környezettel kapcsolatban.”

A kiállítás kurátorai nem akarják reflektálatlanul hagyni azt a helyzetet sem, hogy Petri Györgytől mindig távol állt mindenféle intézményesülés. Éppen ezért érezték szükségét annak, hogy – éreztethetővé téve ezzel is a költőt jellemző „kívülálló életérzést” – a megszokottól eltérő formátummal tisztelegjenek a művész életműve előtt.

Ennek köszönhetően a tárgyi környezet sem a hagyományos muzeológiai koncepciót idézi majd: nem a költő hagyatékából kiemelt használati tárgyakat – fésű, esküvői ruha, esetleg töltőtoll – tekinthetik meg a látogatók, hanem magának a környezetnek a szimbolikus karaktere az, ami a költőt idézi. A „por” ugyanis visszatérő, létszemléleti relevanciával bíró motívuma a Petri-lírának. A ma raktárnak használt – az egykori Károlyi Étteremnek helyet adó – terem adottságait szándékosan használják ezért úgy a kiállítás kurátorai, hogy az meg- és felidézze a Petri-versekből oly ismert világérzékelést: „Vastag por alatt, / […] hallgat / egy szétszerelt világ.”

A tárgyi kultúra már csak azért is lesz a kiállítás legfőbb hatástényezője, mert – bár Petri György költészetének állandó jelzője a személyesség –, a nézés, a külvilág tárgyaihoz való kontemplatív viszony ugyanannyira erős szövegszervező elve ennek a költészetnek. A kiállítás a Petri-líra ezen aspektusát is igyekszik előtérbe állítani: „A rendhagyó kiállítás Petri költészetének két fontos elemére épít: a nézés elfogulatlan cselekedetére, illetve a tárgyak szövegszervező erejére. Megfigyelés, a tárgyak, tények, dokumentumok rögzítése a tekintet által. A hangsúly az egyén személyes látásmódján és a környezet viszonyán van. A térben megtapasztalhatóvá válik majd a »nézés gyönyöre«, hogy »minden látvány / a maga más-más módján színöröm«.”

A Petri-tér egy kétnapos eseménysorozat keretében kerül megnyitásra február 9-én és 10-én, és várhatóan április közepéig lesz látogatható a megadott időpontokban.

Author

Ajánlott cikkek