Rózsaszín október

Október a mellrák elleni küzdelem hónapja. Számos civilszervezet mellett különböző sportszervezetek próbálják felhívni a figyelmet a szűrés és ezáltal a megelőzés fontosságára. A kampány jelképe a rózsaszín szalag, amelyet rengeteg sportoló, sportcsapat, vagy sportliga visel magán, hogy erre felhívja a társadalom figyelmét is

A társadalmi felelősségvállalás fontossága

A társadalmi felelősségvállalás (CSR) gondolata a XX. század közén fogalmazódott meg az üzleti életben. A vállalatok próbálták úgy alakítani a működésüket, hogy felhívják a figyelmet szociális, környezetvédelmi problémákra, továbbá megpróbálják megoldani azokat. A felelősségvállalás két aspektusból vizsgálható: Az első a szervezeten belüli, ez a megközelítés főként a munkavállalók jogaira koncentrál, de megjelenik vállalati fenntarthatóság, fenntartható vállalkozás, vállalati lelkiismeret, fogalma is. A szervezeten kívüli szerepvállalás alapvetően négy kategóriába sorolható, ezek a környezeti felelősség, emberi jogi felelősség, emberbaráti felelősség, gazdasági felelősség. Legtöbbjük önkéntességi alapon vagy alapítványokon keresztül működik. A CSR-nak természetesen vannak támogatói és kritikusai is. A támogatók azt az aspektus hangsúlyozzák, hogy sok eseteben a vállalatok tevékenységük révén segítenek megoldani az állam feladatait. A kritikusok pedig a legtöbb esetben azt támadják, hogy a társadalami CSR csupán egy jól hangzó marketing szöveg, amellyel a vállalatok a kapitalizmus negatív oldalait próbálják meg elfedni. 

A sport, mint a CSR egyik eszköze

A sport társadalomban betöltött szerepét vizsgálva szinte már kézenfekvő, hogy miért választották a korai időkben ezt az eszközt a CSR egyik eszközeként. Ekkoriban a szervezetek főleg közös kampányokban, sportmozgalmak keretein belül, versenyek megszervezésében, vagy különböző marketingkommunikációs tevékenységekben jelentek meg, felhívva a figyelmet, hogy a sport önmagában számos problémát old meg (legyen ez társadalmi, gazdasági, vagy egészségügyi megközelítés).  Az egyik legjobb példa erre a városvédő futásokon illetve maratonokon való részvétel, aminek keretein belül amatőr sportolók ezrei indulnak el az adott versenyen, valamelyik multinacionális vállalat névadó szponzorálásával. Az ENSZ gyermekvédelmi szervezete, az UNICEF számos kampánnyal igyekszik felhívni a figyelmet a gyermekek helyzetére a világon. 2006 óta rendezik meg a Soccer Aid nevű jótékonysági futball mérkőzést, melynek alapítója, az énekes-dalszerző, Robbie Willams volt. Emellett a világszervezet mezszponzorként több ismert futballklubbal is megállapodást kötött. Az FC Barcelonával és a görög Olympiacos csapatával történő együttműködésnek köszönhetően sportrajongók milliói láthatták a felhívást hétről-hétre. Ahogy a sport üzletté fejlődött a sportszervezetek pedig üzleti tevékenységeket végeztek, egyenes út vezetett ahhoz, hogy ezek a szervezetek már önálló CSR tevékenységet folytassanak.

A sport maga a CSR

A sport társadalmi szerepvállalása, ahogyan az üzleti életben, ebben a szegmensben is az USA-ból indult el 1950-ben az Amerikai Baseball Ligában (MLB) szereplő Boston Red Sox csapata hozta létre alapítványát, melynek hatására a nemzeti ligák és a nemzetközi sportszervezetek is hamar létrehozták ehhez kapcsolódó szervezeti egységüket. A sport társadalmi szerepvállalásnak fellendülésében a média fejlődése, érdeklődése és az ezáltali hatalmas közönség elérése a kulcs.  A legnagyobb nemzeti és nemzetközi sportszervezetek folyamatosan igyekeznek felhívni a figyelmet a társadalomban fellelhető problémákra. A futball világszervezete több, sokszor párhuzamosan futó érzékenyítő kampányt is folytat a 2000-es évek óta. “Say No to Racism” elnevezésű kampány a rasszizmus visszaszorításért, a „My Game is Fair Play”, pedig a tiszta, dopping- és csalás ellen küzd. A „Green Goal” kampány a környezetvédelemért próbál tenni. A „Football for Hope”, pedig a társadalmi egyenlőtlenségre hívja fel a figyelmet. A legújabb, aktuális kampány pedig az online zaklatás jelenlétére hívja fel a figyelmet.

Októberben rózsaszínben

Az emlőrák elleni küzdelem világnapja október 1-je és az első rózsaszín szalagot először 1991-ben használták a mellrák túlélői, egy futóversenyen. A rózsaszín a nők színe a szalag pedig a reményt szimbolizálja, félelem leküzdését segítik, akik viselik, a szolidaritásukról tesznek bizonyságot. Az év tizedik hónapjában sportlétesítmények, játékosok, sportolók és sok esetben szurkolók viselik magukon rózsaszínt. A különleges, külön, erre a célra gyártott felszereléseket később jótékony árverésre ajánlják fel, a befolyó összegből pedig a legtöbb esetben rákellenes alapítványokat támogatnak. Magyarországon az MTK futballcsapata, a DVTK jégkorongcsapata és Tatabánya kézilabdásai viseltek rózsaszínű mezt. A pécsi vízilabdások a sapkájukat és a fürdőnadrágjukat cserélték rózsaszínre. A NASCAR versenyzői pedig az alapesetben fekete színű védőhálót festették át rózsaszínre.

A rózsaszín október egy olyan társadalmi megmozdulás, amely mögé a sport is nyugodt szívvel állhat be. A legjobbak már felhívták a problémára a figyelmet, használjuk ki és éljünk a prevenció adta előnyökkel!

borítókép: www.united-heroes.com
források: kreativ.hu, sportagvalaszto.hu, sportsphilanthropynetwork.org

Author

Ajánlott cikkek