A motorsport gálaversenye

Évente egyszer egy különleges verseny keretében mérik össze tudásukat a motorsport legjobbjai, hogy kiderüljön, ki lesz a „bajnokok bajnoka”. Az esemény legfőbb célja a szórakoztatás, ezért a verseny hangulata sokkal inkább egy all-star eseményhez hasonlít, ahol a motorsport szakágainak legjobbjai állnak a rajtrácsra.

A kezdetek

A Race Of Champions (ROC) kezdetben a rally szakág ünnepi eseménye volt. Megálmodói Michèle Mouton női rally-versenyző és Fredrik Johnsson, az IMP (International Media Productions) elnöke voltak. Az 1988-ban megrendezett eseménnyel azon szabály bevezetését kívánták megünnepelni, hogy immár 10 éve annak, hogy nem csak a gyártókat, de a versenyzőket is világbajnokká avatták. Az esemény másik célja az volt, hogy megemlékezzenek az 1986-ban elhunyt autóversenyzőről, Henri Toivonenről; az ő tiszteletére a verseny győztese ma is a Henri Toivonen-emléktrófeát emelheti a magasba. Az első versenyt a Párizshoz közeli Autodrome de Linas-Montlhéry versenypályán rendezték, és a rally szakág előző nyolc világbajnoka indult el rajta. A versenyt a rally megszokott szabályai szerint bonyolították le, némi módosítással. A pálya rövidebb és változatosabb volt: aszfaltozott és murvás részek váltották egymást. Az első versenyt végül a finn Juha Kankkunen nyerte meg.

A nagy érdeklődésre való tekintettel a versenyt a következő években Barcelonában, a németországi Nürburgringben és Gran Canaria szigetén rendezték meg. A főversenyt különböző betétfutamok és egyéb látványosságok tarkították. Megrendezték a Classic Masters, a ROC Legends és a Junior Rally Masters versenyszámokat is. 2001-től már nemcsak rallyversenyzők, hanem más szakágak képviselői is rajthoz álltak. 2004-ben a sorozat visszatért Párizsba, hogy a Race of Champions a teljes autó-motorsport ünnepe legyen.

Az első esemény résztvevő világbajnokai (1988)
Forrás: snaplap.net

Legendák egymás ellen

A sorozat bővülése újabb versenyszámokat eredményezett. A már korábban megrendezésre került egyéni verseny (Race of Champions) mellett kétfős csapatversenyeket (ROC Nations Cup) bonyolítottak le. A csapatokat egy nemzetből vagy régióból érkező pilóták alkották, például skandináv vagy dél-amerikai csapatként. Arra is volt példa, hogy egyszerűen csak all-star csapatként indult két versenyző.

A nemzeti válogatott által olyan versenyzők kerültek egy csapatba, mint a Forma-1-es versenyző Felipe Massa és Tony Kanaan rally-pilóta. A skótokat a Forma-1-es David Coulthard és Colin McRae rallyversenyző képviselte. A német csapatot Sebastian Vettel és Michael Schumacher alkotta. Olyan, a szakágban elismert versenyzők képviselték hazájukat, mint az olasz motorversenyző legenda, Valentino Rossi, a Le Manes-i 24 órás verseny kilencszeres rekordbajnoka, Tom Kristensen; Jeff Gordon és Jimmie Johnson NASCAR-bajnokok, vagy mint a Forma-1 világbajnoka, Fernando Alonso.

A versenyt a szakágak legjobb tulajdonságait egybegyúrva rendezték meg. Az autók nem egymás után kerültek sorra időfutamokban, hanem párosával álltak fel a rajtvonalra. A kieséses rendszerben már nem az időeredmény, hanem a futamgyőzelem döntött. A pálya nyomvonala már aszfaltozott volt, ugratóval, alagúttal, döntött kanyarokkal. A különleges, e célra létesített pályákat futballstadionokban építették fel. A közönség így testközelből, de biztonságban szurkolhatott kedvencének. Az esélyek kiegyenlítésének érdekében futamonként eltérő autókkal álltak rajthoz a versenyzők. A KTM külön erre a célra gyártott koncepcióautója két üléssel rendelkezett, és a forma-autók világát idézte. De használtak rally-, széria- és crossversenyzésre alkalmas járműveket (szöcskét) is.

Vettel és Schumacher 2011-ben
Forrás: snaplap.net

A ROC jelene

A széria minden évben igyekszik igazodni a fogyasztók – a nézőközönség – igényeihez és a motorsportvilág újításaihoz is. 2006-ban az Infogrames-szel kötött megállapodás keretében egy PlayStation 2 platformon játszható játékot is piacra dobtak, amelyben az összes versenyzőt és autót irányíthatták virtuálisan a játékosok. Az elmúlt években olyan országokban rendezték meg a versenyt, melyek kiemelt figyelmet kaptak valamilyen sportesemény miatt. 2009-ben, egy évvel az olimpia után Pekingben, a Madárfészek stadionban szervezték meg a bajnokok versenyét. 2017-ben Miami, egy évvel később a szaúd-arábiai Rijád adott otthont a versenynek, az a helyszín, ahol később Forma-1-es futamot is rendeztek.

Az elmúlt években a motorsport terén is napirendre kerültek a fenntarthatóság, a megújuló energiaforrások felhasználása és az ezzel kapcsolatos társadalmi-jogi kérdések. A ROC is ezen elvek mentén szervezte az elmúlt két eseményét. A Covid-19 világjárványt követő első, 2022-ben megrendezett versenyen Svédországba látogattak el a legjobbak. A skandináv ország a fenntarthatóság és az innováció egyik fellegvára. Piteå városa alig 100 km-re helyezkedik el az Északi sarkkörtől, így egy különleges, havas pályán mérték össze tudásukat a versenyzők, akik tisztán elektromos meghajtású vagy bio üzemanyaggal működő járművekben álltak rajthoz. Az egyre nagyobb jelentőségre szert tevő elektromos meghajtású szériák képviselői is meghívást kaptak az eseményre. A koronavírus-járvány egyik következménye a streaming és az e-sport térnyerése lett. A hagyományos televíziókon kívül az eseményt a Youtube-on is lehetett követni, és a „valódi” pilóták mellett az e-sport széria képviselői is helyet kaptak a tíz csapatos mezőnyben. Az eROC széria egy online selejtezőverseny volt, melynek két leggyorsabb pilótája lehetőséget kapott, hogy élőben mérhesse össze tudását más kategóriák legjobbjaival.

A Race Of Champions hagyományosan egyfajta újévköszöntő esemény az autósport szerelmeseinek. Népszerűségét az adja, hogy ekkor a legnagyobb versenysorozatok még nem indultak el, de a kiéhezett szurkolók étvágyát némileg csillapítja, hogy láthatják kedvenceiket egy olyan eseményen, ahol szemmel láthatólag a versenyzők is szívesen vesznek részt. A 2024-es versenyt még nem jelentették be, de azt már leszögezték a szervezők, hogy jövőre is minden érdeklődőt szívesen látnak.

Borítókép: fb.com/theraceofchampions

Források: Nuno da Silva Vilaça de Freitas: The Race of Champions Case Study; raceofchampions.com; snaplap.net

Author

Ajánlott cikkek