Ruhavásárlás a Rodeo Drive-on és hat dühös exfeleség – Premierkavalkád a Madách Színházban

Igazi Broadway-hangulat kavargott a Madách Színházban 2023 szeptemberében és októberében. Először Vivian és Edward Louis története elevenedett meg a színpadon egy csodálatos zenei és vizuális környezetben. Októberben pedig VIII. Henrik exfeleségei léptek színpadra, hogy modern zenei köntösbe bújtatva meséljék el nehéz sorsukat.

Ha vágyunk a valódi Broadway-életérzésre itthon, akkor a Madách Színház kiváló választás.

A Madách Színház profilja kettős: világsikerű darabok és saját készítésű remekművek. Utóbbiak a Madách Musical Pályázatra beérkezett művek közül kerülnek ki, ott születnek meg először, így történetük teljes mértékben összefonódik a teátrummal, mint például a Csoportterápia, A Tizenötödik és az Én, József Attila (Attila szerelmei). A Macskák, Az Operaház fantomja, József és a színes szélesvásznú álomkabát, a Jézus Krisztus Szupersztár és még sok külföldi produkció pedig egytől egyig a Madách Színházban kezdte meg magyarországi pályafutását. Andrew Lloyd Webber Macskák című műve tavaly volt 40 éves, az Operaház fantomja az elmúlt esztendőben ünnepelte huszadik évfordulóját, a József és a színes szélesvásznú álomkabátnakpedig idén januárban tartották meg a 300. előadását.

Szirtes Tamás igazgatónak kiváló érzéke van művek megválasztásához. Ahogy az idő halad, változnak az éppen aktuális trendek, és mindig biztos kézzel nyúl a darabokhoz.

2022 szeptemberében például bemutatásra került David Yazbek és Robert Horn sikerdarabja, az Aranyoskám. Aki látta, az tudja, hogy egy sikerfilm musical adaptációja igenis működőképes lehet színpadon is. A filmnézőknek kapcsolata alakul ki a karakterekkel, a történetet ismerik, ezáltal olyan emberek is bevonzhatók a színházba, akik egyébként nem biztos, hogy gyakran járnak oda. Minden adott a sikersztorihoz.

Micsoda szeptember!

Nem az Aranyoskám az egyetlen musical, amit egy film ihletett. Számos filmhős lép a színpadra világszerte, de Szirtes Tamás úgy döntött, hogy a sok-sok lehetőség közül egy másik amerikai sikerfilm adaptációjához nyúl. Edward Louis és Vivian Ward története elevenedett meg 2023 szeptemberében a Madách Színház nagytermében. A Pretty Woman (Micsoda nő!) története sokak kedvence. A történethez már csak egy igazán menő zene kellett, és adott volt a siker. Gary Marshall, Jim Vallance és Bryan Adams közös munkájából született meg a film musical adaptációja.

Bryan Adams életművét nem kell bemutatni. Talán mindannyian ismerjük Summer of 69 művét. A Szilaj animációs-zenés mesében énekesként már közelebb került a musicalek világához, de 2015-ben Gary Marshall épp a tárgyalt műfaj zenéjének megírásával kereste fel, amire örömmel mondott igent. Egy interjúban Adams elmondta,[1] hogy a mű dalainak komponálásakor hasonlóképpen gondolkodott, mint mikor egy szóló albumot írt.

Szerinte egy szólólemeznek is koherens műnek kell lennie, ahol a dalok nem mint egyedi elemek, hanem mint közös egység építik az albumot.

Együtt egy képet alakítanak ki az ember fejében a műről. Megvan a maga mélysége, magassága, így lényegében egy történetet kapunk a dalokon keresztül. Ezen a gondolatmeneten elindulva örömmel vállalta el a felkérést a zenész-énekes.

A mű 2018-as chicagói világpremiere után gyorsan népszerűvé vált. Szerették az emberek, hisz számos ponton kapcsolódott az eredeti filmhez. Gary Marshall, a librettó szerzője közreműködött a film alkotófolyamatában is, így sok áthallás van már a szövegében is. 2023. szeptember 15-én, 16-án és 17-én pedig a magyar közönség is részese lehetett az „amerikai álomnak”.

Szirtes Tamás, a darab rendezője egy interjúban a következőket mondta a próbafolyamatról: „Ez egy napsugaras próbaidőszak volt. Imádták a színészek, nem győzték gyakorolni, én pedig imádtam csinálni”.[2]

Amikor bejelentették a premiert, mindenkit két dolog érdekelt igazán: ki lesz Edward és ki lesz Vivian?

Előbbire két színészt választott a rendező, név szerint Solti Ádámot és Pesák Ádámot, utóbbi karakterét pedig Gubik Petra, Arany Tímea és Zámbó Brigitta kelti életre. További szerepekben feltűnik még: Kecskés Tímea, Molnár Gyöngyi, Sári Éva, Borbély Richárd, Sánta László, Serbán Attila, Posta Victor és Jenővári Miklós.

A darab zenei vezetője Köteles Géza, koreográfusa Tihanyi Ákos volt, a díszletet pedig az idén a teátrumhoz csatlakozó Vízvárdi András tervezte. Rendezője Szirtes Tamás.

A premierre mi is ellátogattunk. A monumentális, forgó díszlet elénk varázsolta „az álomvárost”, hiszen ahogy a nyitány is szól: „hát kövessetek, mert ez itt Hollywood”.

Borbély Richárd, Sánta László és Serbán Attila igazi örömfeladatot kaptak Happy Man, Mr. Thompson és néhány mellékkarakter megformálásával. Happy Man indítja a sztorit. Ő az, aki őrködik a szereplők felett, irányítja a történetet. Egy valódi hollywoodi őrangyal. Mr. Thompson hoteligazgató kissé ridegebb, kimértebb, de segítőkész karaktere teljesen más színészi feladat. Ezt pedig így együtt megugrani mindenképp nagy, de örömteljes feladat. Kit de Luca karaktere az igazi vagány csaj. Ő vezeti be Viviant az éjszakai élet legjavába, sőt, az ő közreműködésével találkoznak főhőseink.

Egy prostituált, aki hatalmas bölcsességekkel gazdagít minket az egész darab során, arról nem is beszélve, hogy az ő dala, a Rodeo drive az egyik legsúlyosabb az előadásban. Posta Victor igazi haszonleső jogászt alakít, aki bármin és bárkin átgázol, hogy érdekeit érvényesítse, Jenővári Miklós David Morse-a pedig fiatal, törtető üzletember, aki még korántsem érett meg a szakmára.

Edward Louist éppen Pesák Ádám alakította, akire mintha ráöntötték volna a szerepet. Tökéletes kiállás, igazi üzletember „fej”, aki végtelenül pimasz. Egy vérbeli pénzes cápa, akit Vivian karaktere térít a jó útra. A főhősnőt Arany Tímea alakította, aki sokaknak az X-faktorból lehet ismerős. Azt tudtuk, hogy jól énekel, de színészileg is teljesen jól hozta a bohém, tapasztalatlan, bolondos lányt, aki a darab végére komolyodik meg. A nagy színészi feladat, hogy nem csupán énekelni kell, de rengeteg prózával is meg kellett birkózni, mindamellett, hogy egy elég harsány karaktert kellett megformálnia. Ha ő színpadon volt, minden figyelem rászegeződött. A másik nehézség, hogy Vivian „kislányból” nővé érik. Ezt a két pólust nagyon jól meg kell ragadni, hogy ne rossz szájízzel távozzon az ember az előadásról. Arany Tímea ennek tökéletesen eleget tett.

A koreográfiák valódi Broadway-hangulatot kölcsönöznek a műnek, és tényleg kijelenthető, hogy a díszlet igazi „Amerika”. LED-fények, mozgó objektumok, és nem mellesleg az Operaház és a Beverly Wishire is megelevenedik a színpadon.

A darabot ajánljuk mindazoknak, akik szeretik a zenés színházat, a rockzenét, az eredeti filmet és a pazar látványt.

A Pretty Woman (Micsoda nő!) legközelebb 2024. február 2-tól látható a Madách Színházban.

Ha október, akkor Six!

2019-ben két egyetemista fiatal, Toby Marlow és Lucy Moss nagy feladatra vállalkozott. Írtak egy történelmi tematikájú zenés művet. A két fiatal úgy gondolta, hogy érdekesebb lenne a történelmi karaktereket a történetükkel együtt áthelyezni a jelenkorba. Megvizsgálták korunk legnagyobb popdíváinak zenei stílusát, annak jellemzőit, majd a zenét ezen ismereteket felhasználva írták meg, hozzárendelve egy-egy stílust az egyes karakterekhez. Így találkozhatunk Ariana Grande-val, Britney Spearsszel, Nicky Minaj-zsal vagy Adele-lal és még sok más aranyhangú hölggyel a színpadon. A mű elsöprő sikernek örvend világszerte. A szerzőpáros egy egyetemi projektnek szánta a darabot, de aztán meg sem állt a Broadway, a West End, majd a Madách Színház színpadáig. Az pedig, hogy a 2017-es bemutatása után ilyen gyorsan szerezzen világhírnevet, az egészen egyedülálló. A Six musical VIII. Henrik exfeleségeinek történetét dolgozza fel, úgy, hogy teljes mértékben mai a sztori. Hat dühös nő, akik egy „csajbandát” alapítva játszanak el számtalan módon a gondolattal, hogy exférjüket móresre tanítsák. Egy igazi 21. századi darab, ami kiválóan ragadja meg a mai ember gondolkodását a feminizmusról, a patriarchátusról és a szexizmusról, mindezeket tökéletesen megkomponált popslágerekbe csomagolva. A darab képes bevonzani a színházba a Z generáció legjavát, de olyan embereket is, akik eddig koncertre igen, de színházba nem szerettek járni.

Az anglikán egyház alapítójáról sok mindent tudunk, többek között azt, hogy hat felesége volt. De mit tudunk ezen hölgyekről? Tudjuk, hogy: „Lapát, lenyak, kipurc és megúsz”. Mit jelentenek azonban ezek a szavak? A továbbiakban ez is kiderül.

Az alapkoncepció az a gondolatkísérlet volt, hogy hogyan reagálna Henrik hat exfelesége az őket ért sérelmekre a mai világban, a ma uralkodó körülmények között. Hat megbántott nő, akik dalban osztják meg történetüket a nagyérdeművel. Mindegyik nő egy-egy popdíváról lett mintázva mind karakterileg, mind zenei stílusát illetően.

A Broadway és West End után 2023. október 14-én és 15-én a Madách Színházban is bemutatásra került a darab. Mivel egy koncertmusicalról van szó, kiemelt figyelmet kapott a hangi adottság. Szirtes Tamás, a darab rendezője úgy vélte, hogy a mű jellegéből adódóan következik, hogy kell egy popénekesnő szereposztás is, és természetesen nem feledkezett el arról, hogy a színészek képességei is megugorják a követelményeket. Így lett, hogy a két szereposztásból az egyik egy popénekesnői, ahol Aragóniai Katalint Horányi Juli, Boleyn Annát Muri Enikő, Seymour Johannát Singh Viki, Klevei Annát Herceg Erika, Howard Katalint Hien és Parr Katalint Veres Mónika Nika kelti életre. A színész szereposztásban Aragóniai Katalint Baranyai Annamária, Boleyn Annát Zsitva Réka, Seymour Johannát Peller Anna, Klevei Annát Kardffy Aisha, Howard Katalint Gadó Anita és Parr Katalint Gallusz Nikolett személyesíti meg.

Izgalmas dolog, hogy a hat exfeleséget hősiesen támogatja zenéjével az udvarhölgyek társasága, vagyis a zenekar, ami ugyancsak aktív szereplője az eseményeknek.

Gitáron Gitta játszik, név szerint: Barsi Anna Liza, Gyarmati Fanni és Králik Beáta. A basszusgitáros hölgy Bessie, akit Jákli Zsófia, Papp Enikő és Rentka Zsuzsanna személyében láthatunk. Dobon játszik Maria, vagyis Tiszai Vivien és Ferenczi Bettina. Janka pedig a billentyűs szerepe mellett vezényli is a darabot, illetve korrepetitorként is közreműködött a próbaidőszak során. Őt Felszegi Dalma, Asztalos Rita és Bóna Ilona kelti életre.

A koncert-musical zenei vezetője Kocsák Tibor, zenei munkatársa Köteles Géza volt. A koreográfiát Tihanyi Ákos álmodta meg, a rendezői teendőket pedig Szirtes Tamás látta el. A díszletet és a vizuális effekteket Vízvárdi András és Madarász János tervezték.

A hősies beugrásokat, ha bármelyik szereposztásból betegség vagy egyéb miatt valamelyik királyné nem tud jelen lenni, három kiváló színész-énekesnő vállalja. Csonka Dórának, Magyar Krisztinának és Horváth Mónikának fejenként két szerepet is el kellett sajátítaniuk.

Így volt ez az október 17-i popénekesnő előadáson is, ahol Herceg Erika hangszálgyulladás miatt sajnos nem tudott színpadra lépni Klevei Anna szerepében, így aznap Horváth Mónikát űzte el VIII. Henrik az udvarból. Október 25-én a színésznők zárták a Six magyarországi pályafutásának első blokkját, amire szintén ellátogattunk.

Szereposztástól függetlenül kijelenthető, hogy csodálatos látványvilággal ruházták fel a koncert-musicalt. Igazán valahol a két műfaj között helyezkedik el. LED-falak, kivetítő, ahol arcközeli „snittek” készülnek a királynékről, így az az érzése a nézőnek, hogy ténylegesen egy koncerten van.

A történet ily módon „másodlagossá” válik, mivel a dalokon van a hangsúly, és a sztori is azokon keresztül bontakozik ki. A  királynék megéneklik a VIII. Henrikkel alkotott történetüket, így aki a klasszikus cselekményszálon futó darabot várja, az legyen nyitott erre az új irányzatra is, mert megéri.

Ha már nyitottság. Megszokhattuk, hogy a színházban csendben kell szemlélni a történéseket, ami egyébként sok esetben így is van. Kivételek azért mindig akadnak. A Six is egy ilyen mű. Rengeteg kiszólás van a közönséghez, így gyakorlatilag mi is a szereplői vagyunk a darabnak. Sokszor a közönség reakciója tud kisebb módosításokat előidézni a történetben. Merjünk nyitottak lenni, merjünk önfeledten válaszolni, ha a királynék azt kérdezik: „Készen állsz, Budapest?”, hisz végső soron a színház lényege az önfeledt szórakozás is.

A Madách Színház előszeretettel állít színpadra non-replica darabot, vagyis eltérhetnek az eredeti képvilágától, jelmezeitől, koncepciójától. Tihanyi Ákos érdeme, hogy koreográfiák, táncok szempontjából sokkal gazdagabb lett a magyarországi előadás, mint West End-es párja. A szereplők érdeme pedig, hogy az izzasztó tánclépések mellett is csodálatosan énekelnek, sőt formálnak meg karaktereket.

Ha pedig ének és karaktermegformálás, akkor elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ami a két előadást megkülönböztette. A popénekesnők csodálatosan, mértani pontossággal énekelték végig az előadást, igazi koncertélményt varázsoltak a nézők elé.

A Kőkristály című dalban Seymour Johanna meséli el Henrikkel való kapcsolatát. Singh Viki abszolút világszínvonalú éneklése megdermesztette a levegőt a színház nagytermében. Peller Anna Seymour Johannája viszont egy vérbeli vezéregyéniség, aki mindig pontosan tudja, mire hogyan reagáljon. Zsitva Réka tökéletesen hozta a pimasz királykisasszonyt, aki miatt Henrik megvált első feleségétől, Aragóniai Katalintól. Veres Mónika Nika hangi kvalitásai messze túlmutatnak Parr Katalin karakterén, de az énekes alázatosan és profin alárendelte magát a szerepnek. A színésznők előadásában talán jobban kirajzolódtak a karakterek. Az énekesnők viszont valódi koncerthangulatot idéztek meg.   

Ami engem kifejezetten zavart, hogy a zenekar nem kapott nagyobb szerepet. A színpad két oldalán egy-egy emelvényen helyezkedtek el és ezáltal el voltak rejtve a közönség szeme elől, pedig sokkal nagyobbat ütne az egész „girlpower” – ami egyébként a darab célja –, ha királynék és udvarhölgyeik együttesen állnának bosszút Henriken, így viszont az emelvény kiemeli őket ebből a közegből, ezáltal némileg csak külső szemlélői az eseményeknek.

A nézők egy része a színpadon elhelyezett ülőhelyekről, a „trónteremből” szemlélheti az eseményeket. Ugyanakkor ezek javarészt előre, a nézőtér felé játszódnak, így a színpadon elfoglalt helyek jobbára csak azt az élményt adják, hogy ténylegesen a királynék között, vagyis mögöttük foglalunk helyet.

Összességében fantasztikus élmény volt. Igazi nagybetűs Show. A téma aktualitása és a koncertjelleg miatt képes sokakat megszólítani és bevonzani új rétegeket is a színházba. Az egyetlen dolog, ami kell, a nyitottság. Akik megszokták a „régi” színházi élményt, merjenek változni és interaktívan részt venni az eseményekben, akiknek pedig ez az első találkozása a musicalekkel, azok adjanak esélyt a többi darabnak is, mert egy gyönyörű és minden szempontból komplex világról beszélünk. Mindkét szereposztás más, de ami közös bennük, hogy mindkettő jó a maga hiányosságaival együtt, így érdemes megnézni az énekesnőket és a színésznőket is.

Mind a Pretty Woman (Micsoda nő!), mind a Six kiváló vállalás volt a teátrum részéről. Előbbi közkedveltsége, utóbbi pedig aktualitása és stílusbeli újdonsága miatt. Adjunk esélyt az új színházi élménynek. A Pretty Woman (Micsoda nő!) februárban lesz újra látható a színházban, a királynék pedig március elején lépnek újra be a trónterembe.

Az eseményekre a következő linken válthatnak jegyet: https://madachszinhaz.hu/szindarab/pretty-woman-micsoda-no

https://madachszinhaz.hu/szindarab/six

A fotókat Jardek Szabina készítette.

A kiemelt kép forrása: https://jegytrafik.hu/zenes-szinhaz/pretty-woman-micsoda-no-musical-madach-szinhaz-jegyvasarlas


[1] ABC 7 Chicago, Bryan Adams writes “„Pretty Woman: The musical” score, 2018 [youtube]

[2] Madách Színház, Madách Színház – Pretty Woman-premierek, 2023 [youtube]

Author

Ajánlott cikkek