„Influenszernek tartod magad?” – ELTE-diplomások a közösségi média használatáról

Az ELTE Sikerek Veled programsorozat legutóbb megrendezett eseményén a meghívott ELTE-diplomások a közösségimédia-felületek megfelelő, céljaink elérését és üzeneteink eljuttatását szolgáló használatáról beszélgettek. A vendégelőadók mind olyan személyek voltak, akik habár más-más témakör kapcsán igyekeznek elérni a közönségüket a különböző online platformokon keresztül, céljuk mégis közös: egy jó ügy érdekében kapcsolatba lépni az emberekkel. Azt, hogy ebben milyen módszerek segítik őket, ezúttal az érdeklődő közönséggel is megosztották a május 9-én megrendezett esemény keretén belül.

A rendezvényen öt, korábban az ELTE valamely karán végzett vendég vett részt. Neszmélyi Emil a mindennapjaiban ügyvédként dolgozik, emellett elmondható róla az is, hogy ő az első magyar, aki megmászta az Everestet a technikásabb északi oldalán. Motivációs előadásaiban és közösségimédia-felületein igyekszik a komfortzónából való kilépés szépségeire felhívni az érdeklődők figyelmét, téve mindezt abszolút önazonos módon, hiszen ő sem hivatásos sportolóként ért el ekkora eredményt a hegymászás világában. Fontos számára a tudatos életszemlélet, miszerint a magunknak kialakított „masszív keretek adottak, de azokon belül kell hagynunk egy nagy mozgásteret”.

Matykó Noémi a Chiro Marketing online ügynökségének alapítója és vezetője. Célja, hogy segítsen abban, hogy hogyan lehet az információkat hatékonyan, de egyben etikus módon eljuttatni másokhoz. „A munkám maga a social media, ez nem csak a munkám egy eszköze” – mondta a beszélgetés során. Az online médiaplatformok mellett podcast-felvételeket is készít, és az ELTE Bölcsészettudományi Karán tart órákat a marketing világával kapcsolatban.

Kump Edina több mint 15 éve foglalkozik környezetvédelemmel, ami mára már nemcsak a szívügye, hanem a hivatása is. A Körforrás alapítójaként és vezetőjeként arra törekszik, hogy edukáló és szemléletformáló tartalmai minél több emberhez eljuthassanak. Ezen cél elérésére a saját social média felületei és személyesen tartott előadásai nyújtanak számára lehetőségeket.

Márffy Bence magyar–történelem szakos tanár, aki már végzettsége megszerzése előtt belekezdett a social media aktívabb használatába. Úgy érzékelte, hogy a mai fiatalok körében olyan népszerűvé váltak ezek a felületek a hétköznapok során, hogy ez számára is egy jól kiaknázható lehetőséget biztosít ahhoz, hogy segítséget nyújthasson a tantárgyai egyszerűsített megértéséhez. Az Időutazó nevű Youtube-csatornájára történelmi érdekességekről, tényekről és rejtélyekről szóló videókat tölt fel. A történelem témájú „gyorstalpaló” videókkal a diákok értő tanulását szeretné megsegíteni, most pedig már emelt szintű témaköröket is feldolgoz egy másik tanulói réteg érdekében.

Wertán Sára a rendezvény vendége és moderátora is volt egyben. Mindennapjaiban kommunikációfejlesztőként és trénerként törekszik arra, hogy tanácsadással segítse a magánszemélyeket vagy a cégeken belüli kommunikációt. Fontos küldetésének érzi megmutatni az embereknek, hogy a felmerülő konfliktusok ahelyett, hogy rombolnák, építhetik is a kapcsolatainkat. A Beszélgess jól megálmodójaként és vezetőjeként igyekszik az egymásra való odafigyelés és a jó beszélgetések fontosságát minél szélesebb közönség körébe eljuttatni.

Az előadáson több érdekes téma merült fel a vendégelőadók eddig megélt sikereivel, kudarcaival és saját személyükkel, munkásságukkal kapcsolatban. A beszélgetésbe Wertán Sára egy – maga által is nehéznek titulált – kérdéssel kezdett bele. „Miért lehettek érdekesek másoknak, akik követnek titeket?” – fordult a többiek felé.

Kisebb gondolkodási idő után a legtöbb előadó a hitelesség és a szenvedély kulcsszavak mentén tért ki arra, hogy ők miért tartják magukat érdekesnek és – ebből kifolyólag – egyben sikeresnek is. Matykó Noémi számára a hivatása nem csak munka: sokkal inkább szenvedély vagy hobbi. Ez a fajta hozzáállása közvetítődik a tartalmain keresztül is, amelyeknek hála az emberekben szimpátiát válthat ki. Elmondta, hogy az ő esetében a magánélet és a munka jelentősen nem válik szét, mivel a hétköznapi élete minden szegmenséből tud inspirálódni. Márffy Bence szintén arról mesélt, hogy ő is úgy tud erre a tevékenységére tekinteni, mint egy szeretett hobbijára. Úgy gondolja, hogy népszerűségének titka lehet az is, hogy alapvetően kevés pedagógus foglalkozik videózással a szabadidejében, kevesen aktívak például a Youtube felületén. Szerinte ez egy jó és szimpatikus megmozdulás lehet a fiatalok szemében, akik láthatják, hogy egy pedagógus tud szakmaian, de mégis szórakoztatóan értéket átadni az interneten.

Kump Edina arra a kérdésre, hogy mitől érzi magát sikeresnek, nagyon egyszerűen tudott választ adni: azt csinálja, amit szeret. Az ő esetében is megkérdőjelezhetetlen a hitelesség, amit mi sem bizonyított jobban, mint hogy erre a rendezvényre is a saját vizes kulacsával érkezett, és azt használta az előre bekészített PET palackok helyett. Neszmélyi Emil szerint az Everest varázslatos világa önmagában képes bevonzani az érdeklődő embereket az ő tartalmai felé. Igyekszik előadásait érthető és könnyen fogyasztható módon megtartani, hogy az emberekben a „te is egy vagy közülünk” érzését tudja erősíteni. Kríziskezelési tanácsadásai során is törekszik a hiteles segítségre, főként azon helyzetekben, amelyekhez hasonlót már ő is átélt korábban. Wertán Sára pedig úgy gondolja, hogy az ő szakterülete egyszerűen mindenkit érint. Hiszen kinek ne játszana fontos szerepet a kommunikáció a mindennapjaiban, vagy lennének időről időre megoldandó konfliktusok az életében?

Miután a vendégelőadók szót ejtettek magukról és elért sikereikről, jogosan merült fel a kérdés: vannak vajon kudarcaik is, amiket meg szoktak élni a tartalomgyártó tevékenységeik során? Mindannyian egyetértettek abban, hogy természetesen vannak, és a közösségimédia-platformok változó algoritmusát, illetve az érdeklődő közönség elérhetőségének nehezítő körülményeit emelték ki. Wertán Sára kihangsúlyozta a kudarcélményt, amikor azt tapasztalja, hogy egy általa gondosan megszerkesztett és mélyebb mondanivalóval ellátott poszt nem ér el akkora sikert, mint akár egy szelfi vagy egy egyszerű kép a reggeli kávéról. Márffy Bence is tapasztalta már, hogy egy alaposan feldolgozott és sok időt igénybe vett téma olykor nem ér el akkora eredményt, mint amekkorára számított. Kump Edina pedig arról mesélt az érdeklődőknek, hogy számára mekkora kihívást jelentenek a Facebook mellett folyamatosan megjelenő újabb közösségi felületek, amelyeken szintén ajánlott szerepelni tartalomgyártóként, ha valaki benne akar maradni a korábbiakban kialakított sikeres körforgásban. Ahogy minden más esetben is az életben, úgy a közösségi portálok működésében is folytonosan bekövetkeznek változások, amelyekhez muszáj alkalmazkodni.

„Influenszernek tartod magad?” – hangzott el a következő jelentős kérdés Wertán Sárától. Kump Edina rögtön kifejtette véleményét arról, mennyire nem szimpatizál ezzel a szóhasználattal, mivel úgy érzi, hogy a magukat influenszernek tartó emberek nagy általánosságban nem tekinthetőek hitelesnek. Matykó Noémi szintén távolságot szeretne tartani ezen kifejezés használatától, viszont úgy gondolja, hogy – habár ő nem kifejezetten támogatja ezen megoldást, de – az influenszer-marketingnek lehetnek akár pozitív kihatásai is, ha azt megfelelően használják ki (például egy állatmenhely vagy gyermekkórház támogatására felhíva a figyelmet). Az őket felkereső együttműködésekkel kapcsolatban Wertán Sára elárulta, hogy mindig felteszi magának a kérdést, mielőtt döntene: én megvenném ezt a terméket? Neszmélyi Emil szintén hasonlóan gondolkozik, hiszen csak alapos tesztelés után hajlandó nyilatkozni a számára felajánlott termékekkel kapcsolatban, ezzel is fenntartva és tovább erősítve a profilját.

Az előadás zárásaként a vendégelőadókat arra kérték, hogy gondoljanak vissza egyetemi éveikre, arra, hogy mit adott nekik az ELTE. Mi határozta meg, hogy olyan emberek lettek, mint amilyenek. Matykó Noémi és Kump Edina is az egyetemi tanulmányaik alatt sajátították el a kritikus gondolkodás képességét. Matykó ezt a mindennapokban is jól tudja alkalmazni, a közösségimédia-felületek folyamatos használata során sem szabad ugyanis mindent elsőre elhinnünk, amit ott látunk, olvasunk. Márffy Bencét és hallgatótársait szintén a kritikus gondolkodás alkalmazására ösztönözték és arra, hogy mindig győződjenek meg a források hitelességéről. Nem véletlen, hogy a hiteles forrásokból begyűjtött információk adják mai napig az alapot Bence tartalmaihoz, hiszen videói – edukatív jellegükből kifolyólag – semmiképpen sem állíthatnak valótlan dolgokat.

Neszmélyi Emil életére nagyon jó hatással volt az a fajta felelősségérzet, amelyet joghallgatói évei alatt tanult professzoraitól. Az oktatók ugyanis nem engedték át a hallgatókat egy „nem rossz” teljesítménnyel a vizsgákon, hanem a jóra vagy még jobbra buzdították őket, felelősséget érezve már akkor az iránt, hogy a diákok egyszer komoly ügyekkel foglalkozó ügyvédek lesznek, akiknek korán meg kell tanulniuk, hogy nem szabad a feladataikat félvállról venniük. Wertán Sára pedig egy ELTE-s kurzus keretén belül ismerkedett meg a Gordon-módszer sajátosságaival, amely hatalmas mértékben befolyásolta őt abban, hogy azzal foglalkozzon a későbbiekben, amit ma is csinál.

A rendezvény végén a közönség kérdéseire válaszolva az előadók kitértek arra is, hogy mennyire és miként ügyelnek arra, hogy egyensúlyban tudják tartani a munkát és a magánéletüket. Elárulták, hogy alapvetően igyekeznek a munkát a hétköznapokba sűríteni, és figyelni magukra, valamint felismerni a kiégés esetleges első jeleit, amikor az még könnyen visszafordítható egy kis odafigyeléssel.

Fotók: Zalai Sára

Author

Ajánlott cikkek