Köddé vált klubok nyomában – 7. rész

110 évvel ezelőtt, 1913. június 1-jén indult meg a taxizás Budapesten. Akkoriban még nem sárga, hanem szürke gépjárművek szállították az utasokat a főváros utcáin. A taxitársaság alapítójának nagy álma volt, hogy sportegyesületet hozzon létre, így született meg a Szürketaxi FC, amely mára átalakult, de még létező sport- és szabadidős egyesület.

Létrejön a Szürketaxi

A dualizmus korában az ország gazdasági élete komoly fejlődésnek indult. A második ipari forradalom vívmányai a társadalomra, a mezőgazdaságra és az iparra is komoly hatást gyakoroltak. A belső égésű motorok, ezáltal az autók fokozatosan vették át a hatalmat az utakon. A szállítás felgyorsult, ami nem csak az áru-, de a posta- és a személyszállításban is jelentős időrövidülést eredményezett. Az okleveles gépészmérnök, Haltenberger Samu először a Magyar Királyi Posta alkalmazottjaként innovatív gondolkodásával és külföldi útjai során szerzett tapasztalatai révén vált a magyar közlekedés fontos alakjává. A posta dolgozójaként részt vett az újdonságnak számító kerékpáros kézbesítés megszervezésében. Később háromkerekű motorkerékpárok, ezt követően pedig csomagszállító, négy kerékkel rendelkező járművek álltak szolgálatba. 1905-ben az autós kézbesítés próbaútjain a volán mögött Haltenberger Samu ülhetett.

Még ebben az évben új részvénytársaságot jegyeznek be: az Autótaxi Rt. igazgatója Haltenberger Samu lett. Az új vállalkozás komoly sikereket és bevételeket könyvelhetett el a következő években. 1944-re a cég 988 taxival, 92 autóbusszal és több mint 2700 munkavállalóval rendelkezett. Az eltelt idő alatt a taxivállalat igazgatója az első magyar autógyár, a MARTA igazgatója is lett Aradon. A gyárat a Posta és az Autótaxi megrendeléseivel sikerült fellendíteni.

Az első világháború után Haltenberger Samu az egyik legbefolyásosabb szereplő lett a magyar közlekedésben. Vagyonát, kapcsolatait és érdekeltségeit felhasználva az autóközlekedést sikerült először újraindítani a területeitől megfosztott országban. A konszolidáció idején az ország ismét gazdasági fejlődésnek indult. Az Autótaxi vállalat is folyamatosan bővült, így a sportszerető igazgató egy futballklub alapításán fáradozott. 1932-ben megalakult a Szürketaxi Futball Club. Az elnevezés a köznyelvből keletkezett, ugyanis 1925-ben a társaság úgy döntött, hogy gépjárműparkját egységesen szürkére festi.

Az új egyesület a másodosztályba kapott besorolást. A csapat edzője a Ferencváros és az MTK legendája, a 13-szoros magyar bajnok és hétszeres magyar gólkirály, Schlosser Imre lett. A csapat a BVSC Szőnyi úti stadionját használta hazai pályaként. Az alapítást követő ötödik évben sikerült a feljutás az első osztályba. A szürke és barna klubszínekben pompázó együttes 22 meccsen 21 győzelmet aratva, 105:25-ös gólaránnyal lett első, ezzel kiharcolva a legmagasabb osztályba való feljutást.

Az 1937-es szezont az első osztályban kezdte meg a már csak Taxisok néven szereplő klub. Habár Haltenberger saját vagyonával felelt az egyesület anyagi biztonságért, a nagy hármas – a Ferencváros, az Újpest és az ekkor még Hungária FC néven szereplő MTK – egyeduralmát nem tudta megtörni. Az első évben a Taxisok a kilencedik helyet foglalták el a tabellán, azonban a második világháború közeledett.

1939-ben a taxitársaság gépjárműveit a hadsereg lefoglalta. A főként Ford és Renault márkájú autókat hadi célokra használták, ezáltal a bevételek visszaestek és Haltenberger tovább már nem tudta anyagilag támogatni szeretett egyesületét.

A háború éveiben Haltenberger Samunak távoznia kellett a közéletből; a futballcsapatot egy fúzióval szerette volna életben tartani, de a WMFC Csepellel való egyesülés végül meghiúsult. A háború utáni politikai változásokat követően Haltenberger ismét a városon belüli személyszállítás megszervezésén és a futballklub újjáélesztésén fáradozott. A kommunista hatalomátvételkor a korábbi igazgatót és tulajdonost a rendszer ellenségének nyilvánították, ezért tulajdonait elkobozták, államosították. Az 1950-re több átalakuláson és összeolvadáson átesett sportklub végül állami tulajdonba került. A közlekedési dolgozóknak járó Előre nevet vette fel a klub, így Előre Autótaxi SK néven szerepeltek a másodosztályban. A korábbi alapító és klubtulajdonos, Haltenberger Samu 1956-ban hunyt el. Az általa létrehozott futballcsapat folyamatosan visszaesett, végül a negyedik és ötödik vonalnak megfelelő Budapest Bajnokságban szerepeltek. 1957-ben Autótaxi Munkás Sport Club néven, később 1978-tól Főtaxi SC-ként létezett a korábbi Szürketaxi FC.

Szürketaxiból Főtaxi lesz
Forrás: magyarfutball.hu

A FŐTAXI részeként

A korábbi első osztályú labdarúgó klub a kommunista időkben az alacsonyabb szintű, amatőr bajnokságokban szerepelt, azonban az egyesület a szervezet dolgozóinak szabadidő-töltését tökéletesen kielégítette, üzemi sportcsapattá alakult át. A futball mellett megalakult az autósport, tollaslabda, kézilabda és teke szakosztály is. 

Az 1975-ben alapított autósport szakosztály az ország motorsport-életére is komoly hatást gyakorolt. A szakosztály két szakágban működött. A rally szakág tagjai évekig az ország egyik legjelentősebb versenyét szervezték meg Budapest környékén. A KGST gyártmányú és a Merkúr vállalat által forgalmazott autók mellett nyugati márkák is megjelentek a versenypályán.

Rally verseny a Főtaxi SC szervezésben 1980-ban és 1981-ben
Forrás: fb.com

Az autocross szakág Pécelen szervezett versenyeket. Először a szocialista országok részvételével a Béke Barátság Kupát, később, 1984-től a pálya bekerült az Európa Bajnokság verseny naptárába is, ahol hat évig szerepelt. Az eseményekre több tízezres tömeg gyűlt össze; a versenyeket a televízió is közvetítette. Szponzorként a területet birtokló Monori Állami Gazdaság, vagy a kötelező autóbiztosításért felelős szervezet, a CASCO szerepelt. A pálya nyomvonalának kialakításakor a Monori ÁG munkagépei dolgoztak; a biztonsági korlátok az M7-es autópályáról leselejtezett szalagkorlátokból épültek. Az első magyar Forma 1-es futam pályabírói és mentési főpróbája is a pályán zajlott 1985-ben. A nagy sikerű versenyeknek végül a forráshiány, a környék történelmi leletekben gazdag lelőhelyforrás-igénye és a természetvédelmi törvény vetett véget.

A Főtaxi autósport szakágának egyik legnagyobb alakja Tarlós István volt, aki a szakosztály vezetőjeként igazi autóbolond volt. Versenyzőként, sportbíróként, versenyrendezőként és Magyar Autó és Motorsport Szövetség (MAMSZ) tagjaként is tevékenykedett. A magyar F1 versenyek kezdetétől tíz éven keresztül a verseny titkára volt. Emlékére a Főtaxi Autósport SC 2022-ben Casco Rallye Classic néven szervezett versenyt Dorog környékén.

A Főtaxi SC jelenleg is tevékenykedik: utánpótlás-neveléssel, veterán autók ápolásával és versenyszervezéssel foglalkozik.

Források: fotaxisport.hu, magyarfutball.hu, fourfourtwo.com, magyarjarmu.hu, autocross.hu, vancello.hu
Borítókép: fb.com

Author

Ajánlott cikkek