„BEAT” és BEAC – Stíluskavalkád az ELTE-BEAC táncszakosztályának gálaestjén

Más ritmusra, Táncra fel, Táncoló szív, Fame – A hírnév ára. Mi a közös az előbbi filmekben? Bizonyára számos dolog, most mégis elsősorban a témájukra gondolok. Egytől egyig tánccsoportok életét dolgozzák fel különböző szívmelengető történetekbe csomagolva. Akik szeretik az ilyen filmeket, azoknak bizonyára a szemük előtt elevenedik meg a szituáció, ahogy az iskola előadó- vagy tornatermében az energiától túlfűtött táncosok bemelegítenek, nyújtanak és készülődnek a fellépésre. Ugyanez a látvány fogadott, ahogy beléptem a Ferencvárosi Művelődési Központba, ahol az ELTE-BEAC táncszakosztályának gálaestje került megrendezésre. Az eseményre május 18-án kerítettek sort, immáron kilencedik alkalommal. Az est házigazdája Zirig Zsófia volt.

 

A gála sokszínű volt a szó legtágabb értelmében. Öt táncstílusban, másfél órán át csodálhattuk meg az általános testnevelés szakosok vizsgabemutatóját, a nyitott tréningórák állandó résztvevőinek fellépését, a fellépő és versenyző csoportok előadásait, illetve a két rendszeresen fellépő vendégcsoport – az ELTE Néptáncegyüttesnek és az Érdi Torna Club két csoportjának – produkcióit.

Az eseményt az ELTE Argentin Tangó oktatói nyitották meg. Hönich Heléna és Balogh András már három éve tanítanak együtt az ELTE színeiben, s ezúttal egy improvizációs tangóval alapozták meg az est hangulatát.

 

Az este alatt színpadra lépett az ELTE-BEAC Moderntánc csoportja, amelyet 2012-ben alapított Tóth-Wéber Edi. A tagoknak lehetőségük van hetente több alkalommal elsajátítaniuk a moderntánc legjavát. Ezt megtehetik mind kezdő, mind középhaladó szinten. Utóbbi lépett színpadra először Never Ever című koreográfiájával, melyet Bukovics Bianka álmodott meg. A produkciót kétszer is figyelemmel kísérhettük, ugyanis két szereposztás is előadta.

 

Nem csak a középhaladó táncosoké volt a rivaldafény, ugyanis az ELTE Moderntánc kezdő csoportja is megcsillogtatta tudását. A tagok közül van, aki évek óta látogatja a nyílt tréning órákat és van olyan is, aki mindössze pár hónapja csatlakozott a csapathoz. Ez az időbeli különbség abszolút nem látszott a produkciójukon, ami a Boldogságkeresés címet viselte. Színpadra Lang Tímea alkalmazta.

 

Az ELTE legrégebbi tánccsoportja, az ELTE Oriental Hastánccsoport 2011-ben alakult Molnár Ágnes szervezése alatt. Ahogy a neve is sejteti, a keleti világ táncstílusát elevenítették meg nekünk négy alkalommal is. Első két produkciójuk klasszikusabb területekre kalauzolta a közönséget. Elsőként egy elegáns és dinamikus raks sharki táncot láthattunk Új raks címmel, majd egy népies beledit láthattunk Beledi címmel.

 

Bár az ELTE Latin tánccsoportja ideiglenesen nem tevékenykedik, az este így sem telt el latinos dallamok és mozdulatok nélkül, ugyanis az ELTE Oriental harmadik előadása egy salsa-hastánc fúzió volt. A latin partitánc és a kelet világának tánca egy kreatív, nyarat megidéző fúziós alkotást tárt a közönség szeme elé. A csapat utolsó produkciója egy, a többitől különböző humorosabb koreográfia volt Maffia címmel. Három koreográfiát Molnár Ágnes alkotott, a Maffia produkció pedig az alapító és a táncosok ötleteinek egyvelegéből született.

 

Az ELTE-BEAC táncszakosztályának legfiatalabb csapatát 2019-ben alapította Juranits Rita ELTE Hip-Hop néven. 2021 óta az egyetem hallgatóinak lehetősége nyílt kezdő szinten is belesni a hip-hop tánc rejtelmeibe.

Elsőnek az általános testnevelés kurzus kezdő szintű csoportja mutatkozott be egy, a tavaszi félévben tanult street jazz koreográfiával (Don´t) let them címmel, majd a Sassy but sweet koreográfiát láthattuk az esti kezdő, középhaladó szintű csoport táncosaitól. Mindkét koreográfia megálmodója a csoport alapítója, Juranits Rita.

 

Annak ellenére, hogy az ELTE Hip-Hop csoportja a legfiatalabb a csapatok közül, az elszánt táncosoknak köszönhetően 2022-ben megalakult az ELTE Hip-Hop fellépő csapata, akik a tanulmányaik mellett egyéb fellépéseket is vállalnak. Felléptek többek között számos BEAC-os NB1-es mérkőzés félidejében, és megannyi sportnap állandó résztvevői. A több táncóra lehetővé tette a technikai ismeretek mélyebb megismerését és elsajátítását. A Queen Bosses koreográfiát láthattuk tőlük, amelyet ugyancsak Juranits Rita alkotott.

 

Nem a hip-hop az egyetlen tánc, amit az egyetem hallgatói általános testnevelés kurzus keretein belül tanulhatnak. A jazztánc ugyanúgy felvehető szabadon választható tantárgyként. A tizenhárom alkalmas kurzuson a hallgatók megismerkednek a modern-, a kortárs- és a jazztánc alapjaival, és egy koreográfiát is megtanulnak. Ezen koreográfia szemtanúi lehettek most a nézők, mely az Érzelmek viharában címet kapta. A koreográfiát Lang Tímea alkotta.

 

A 2012-ben megalapított ELTE Moderntánc csoportjából 2015-ben Tóth-Wéber Edi egy fellépőcsapatot szervezett, akik a hip-hop fellépőcsoportjához hasonlóan számos egyetemen kívüli eseményen lépnek fel. A csoport 2018 óta Levendula Kortárs Táncműhely néven tevékenykedik. Ezen táncműhely két tagja Juranits Rita és Szőke Édua, akik egy, a szó legjobb értelmében véve sokkoló produkciót alkottak meg ketten. Mindössze négy és fél perc alatt egy történetet elevenítettek meg, amellyel mindannyian azonosulni tudtunk. Két „Én”. Egy Jekyll és Hyde-i produkciót láthattunk, ahol a Jó és a Rossz harcolt egymással, de ugyanakkor kiegészítette egymást. A produkció címe Inner self volt.

 

Az est során színpadra lépett Bukovics Bianka, aki szintén a Levendula Kortárs Táncműhely táncosa. Egy szóló kortárs- és jazzelemeket tartalmazó produkcióval fagyasztotta meg a hangulatot a teremben, a legjobb értelemben értve. A koreográfus Tóth-Wéber Edi volt.

 

Nem a nyitótánc volt az egyetlen argentin tangó az est folyamán. Az ELTE Argentin tangó csoportja mindössze tizenkét alkalom alatt sajátította el azt a tudást, hogy egy olyan koreográfiát vigyen színpadra, ami nem a szó szoros értelmében vett koreográfia, hisz az a színpadon született meg. Felkészítőik Balogh András, Hönich Heléna, valamint Assyia Syzdykova voltak.

 

Az ELTE-BEAC táncgálák állandó vendégfellépői az Érdi Torna Club tánccsoportjai, a Rózsa és a Liliom csoport. Előbbi egy, utóbbi két koreográfiával állt színpadra. A Liliom csoport első koreográfiája az Impulzusok címet kapta. A cím árulkodó, ugyanis bár a koreográfiát Lang Tímea formálta egésszé, az impulzusokat, vagyis az ötleteket az ifjú táncosok adták. A produkció mindössze három hónap alatt készült el. A második előadást, egy jazztánc koreográfiát a Liliom csoport középhaladó táncosai adták elő, amely egy Linkin Park-dalon keresztül idézett meg nosztalgikus hangulatot a teremben. A koreográfiát Tóth-Wéber Edi alkotta.

 

A gálán premierben sem volt hiány, hisz az Érdi Torna Club másik tánccsoportja, a Rózsa csoport egy olyan koreográfiával készült, amely a Ferencvárosi Művelődési Központ színpadán debütált. A debütáló produkció címe Hangolás volt. A koreográfus Lang Tímea volt.

 

A hagyományok tisztelete és szeretete segíti elmélyíteni az ember kapcsolatát saját népével. Megtanulunk kötődni a kultúránkon keresztül. Az ELTE Néptáncegyüttes, a gálaest legnagyobb múltú együttese tavaly ünnepelte fennállásának 65. évfordulóját. A gálaesten az együttes utánpótlás csoportja mutatkozott be. Az eseményen mezőségi táncokkal léptek színpadra. A művészeti vezetők Tóth Alma és Riba Gábor.

 

Az este végén köszönetet mondtak a csapatok és együttesek vezetőinek, akik nélkül a színvonalas gálaest nem jöhetett volna létre immáron kilencedik alkalommal.

 

Az ELTE-BEAC táncszakosztályának weblapja: https://www.beac.hu/szakosztaly/tanc-szakosztaly

Fotók: Csomos Attila, ELTE Online

Author

Ajánlott cikkek